Tulevana keväänä Procountorin palvelut siirretään Microsoft Azuren julkisen pilven konesaleihin. Kyseinen siirto vaatii, että Procountorin palveluissa on tavallista pidempi viikonlopun kestävä huoltokatko.
Tästä artikkelista löydät siirtoon liittyviä kysymyksiä ja vastauksia.
1. Mihin huoltokatko liittyy?
Huoltokatko liittyy Procountorin julkipilvisiirtymään, jossa siirrämme Procountorin palvelut Suomessa sijaitsevista yksityisen pilven konesaleista julkisen pilven Microsoftin Azuren konesaleihin Euroopassa. Samalla suoritamme laajamittaiset testaukset, joiden avulla varmistamme palveluiden toimivuuden.
Olemme valmistelleet siirtymää usean vuoden ajan ja jo tällä hetkellä iso osa taustapalveluista on siirretty Azuren julkipilveen.
Kevään huoltokatko on julkipilvisiirtymän viimeinen vaihe, jonka aikana siirrämme viimeisetkin palvelut Azuren julkipilveen.
2. Milloin huoltokatko on ja kuinka kauan se kestää?
Huoltokatkolle varataan viikonlopun kestävä huoltokatko viikolla 20, alkaen perjantai-illasta ja päättyen sunnuntaihin. Käyttökatko alkaa myöhään perjantai-iltana 16.5. klo 23:00 ja päättyy sunnuntaina 18.5. klo 24:00.
Pahoittelemme käyttökatkosta mahdollisesti koituvaa vaivaa.
3. Mitä palveluita tai toimintoja huoltokatko koskee?
Palvelukatkon aikana Procountor-ohjelmat (ml. Procountor, Procountor Solo, Procountorin mobiilisovellus), niiden API-rajapinnat ja muut ulkoiset yhteydet ovat kaikki pois käytöstä.
4. Miten tämä siirto Microsoft Azureen hyödyttää minua asiakkaana?
Palvelualustan siirto julkipilveen tarjoaa huomattavia hyötyjä sekä palvelua tarjoaville, että palvelua käyttäville organisaatioille.
Keskeiset julkipilven palveluntarjoajat ovat globaaleja suuryrityksiä, minkä ansioista pilvipalveluiden tarjoama on vahva ja kehittyy jatkuvasti. Yksittäisillä konesalipalveluita tarjoavilla yrityksillä ei ole kykyä panostaa kehitykseen samassa mittakaavassa. Microsoft mm. investoi merkittävästi kyberturvallisuuteen, minkä ansiosta palvelun suojaus ja luotettavuus on yksittäistä konesalitoimijaa paremmalla tasolla.
Julkipilven ominaisuudet tukevat erinomaisesti DevOps-tyyppistä tuotekehitystä, tukien siis myös Procountorin tuotekehitysprosessia. Uusien palveluiden käyttöönotto on mahdollista hyvin lyhyessä ajassa ja valmiiden komponenttien käyttö nopeuttaa tuotekehitystä. Näin saamme uudet toiminnot ja muut parannukset jatkossa entistä nopeammin käyttöösi.
Julkipilven keskeinen vahvuus on lisäksi palveluiden joustavuus. Käytettävissä olevaa kapasiteettia on mahdollista skaalata, ja näin voimme varmistaa riittävän suorituskyvyn tarpeen mukaan. Julkipilven arkkitehtuurin ansiosta pystymme tekemään palveluistamme vikasietoisempia ja usein teknisistä vikatilanteista palautuminen on sinulle ja muille käyttäjillemme näkymätöntä.
5. Onko minun tehtävä jotain ennen huoltokatkoa tai sen aikana?
Suurimmalta osalta Procountor-käyttäjistä huoltokatko ei vaadi erityisiä toimenpiteitä. Toisaalta, koska ohjelmistot eivät ole käytössä katkon aikana, voi monella olla syytä valmistautua katkoon esim. huolehtimalla mahdolliset aikataulukriittiset tehtävät kuntoon ennen katkoa.
Itse siirtymä julkipilveen on huomaamaton muutos useimmille käyttäjillemme, lukuun ottamatta siirtoon liittyvää huoltokatkoa. Procountor-ohjelmistojen käytössä ei siis ilmene käyttäjille varsinaisia muutoksia, ellei huomioida edellisessä kappaleessa mainittuja etuja, liittyen mm. parempaan vikasietoisuuteen ja nopeampiin tuotepäivityksiin.
Siirtymä Azureen voi sen sijaan vaatia erityistoimia, jos käytössäsi on ollut DNS-nimipalveluun ja siinä oleviin IP-osoitteisiin liittyviä konfiguraatioita. Tämä on mahdollista esimerkiksi, jos yhtiösi IT-vastaava on tehnyt palomuureihin konfiguraatioita, joissa on käytetty verkko-osoitteiden sijaan IP-osoitteita. Tällöin on huomioitava, että palvelun DNS-nimipalvelussa olevat IP-osoitteet vaihtuvat käyttökatkon myötä. Palveluiden nimiosoitteet pysyvät samoina.
6. Miten varmistan, vaikuttaako julkipilveen siirtymä Procountor-käyttööni?
Siirtymä ja IP-osoitteiden muuttuminen eivät lähtökohtaisesti edellytä toimenpiteitä. Jos esim. mahdolliset konfiguraatiot on tehty suositusten mukaisesti, ei niissä ole käytetty IP-osoitteita, eivätkä konfiguraatiot siis vaadi muutoksia.
Jos on mahdollista, että yhtiösi IT-vastaava tai muu taho on tehnyt esim. palomuuriisi liittyviä konfiguraatioita, joihin muutokset Procountorin IP-osoitteissa voivat vaikuttaa, ole hyvä ja ota yhteyttä suoraan kyseiseen tahoon. Voit myös ohjata heidät tälle sivulle; päivitämme tänne aina ajankohtaisimmat tiedot huoltokatkosta ja sen aikatauluista.
Jos yhtiölläsi ei ole IT-vastaavaa tai IT-palveluita ei ole ulkoistettu, on hyvin todennäköistä, että Azure-siirtymä ei edellytä sinulta mitään toimenpiteitä.
7. Mitä tapahtuu, jos huoltokatko kestää odotettua pidempään?
Huoltokatkon kestoa suunniteltaessa olemme valmiiksi varautuneet kattavaan testaukseen ja mahdollisten virhetilanteiden selvittämiseen huoltokatkon puitteissa. Näillä toimenpiteillä olemme minimoineet riskin huoltokatkon mahdolliseen pitkittymiseen.
Jos kuitenkin jostain syystä huoltokatkon kesto poikkeaa aiemmin viestitystä, tiedotamme aiheesta ensisijaisesti Häiriötiedotteet-sivullamme ja tarvittaessa sosiaalisen median kanavissamme.
8. Miten voin ottaa yhteyttä tukeen huoltokatkon aikana?
Huoltokatko ei vaikuta asiakaspalvelumme aikatauluihin ja tavoitettavuuteen. Palvelemme tavalliseen tapaan perjantaina ennen huoltokatkoa ja käsittelemme mahdolliset viikonlopun aikana tulleet yhteydenotot maanantaista alkaen.
9. Vastaan Procountoriin liitetyistä ohjelmistoista. Miten pysyn ajan tasalla käyttökatkosta?
Keskeisin vaikutus Procountorin integraatioihin on tuleva käyttökatko, joka vaikuttaa myös Procountor-rajapintoihin. Käyttökatko on välillä pe 16.5. klo 23:00 – su 18.5 klo 24:00.
Lähetämme ohjelmistokumppaneillemme sekä Procountor API -kehittäjille tarkoitetut tiedotteet hyvissä ajoin ennen huoltokatkoa. Jos olet Procountor-käyttäjä, saat ilmoitukset myös Procountorin käyttöliittymässä.
Huoltokatkon jälkeen Procountor ja sen API-rajapinnat tulevat sijaitsemaan julkipilvessä.
Muutokset osoitteissa
- Palvelun DNS-nimipalvelussa olevat IP-osoitteet vaihtuvat
-
Testiserverin (PTS) julkiset nimiosoitteet vaihtuvat seuraaviin:
- Vaadin:
- Procountor API: pts-api.procountor.com
- (Ei muutoksia: Tuotannossa olevat nimiosoitteet säilyvät: secure.procountor.com & api.procountor.com)
IP-osoitteiden vaihtuminen ei lähtökohtaisesti vaadi toimenpiteitä (käyttökatkoa lukuun ottamatta). Jos Procountor-yhteydet on rakennettu ohjeistustemme mukaisesti, niissä ei käytetä yhteyden muodostamiseen IP-osoitteita.
Procountorin SFTP-yhteyden osalta julkinen IP-osoite muuttui jo elokuussa 2024. Tiedotimme tällöin ohjelmistoliikekumppaneitamme erillisillä tiedotteilla. Tällöin suosittelimme myös, että jatkossa yhteyden muodostamiseen käytettäisiin osoitetta ftp.procountor.com (IP-osoitteen sijaan).