Yleistä
Tältä sivulta löydät ohjeet automatisoituun, itsepalveluna toimivaan integraatioiden käyttöönottoon. Näiden vaiheiden avulla voit aktivoida uuden integraation Procountoriin. Käyttöönoton eri vaiheet hoituvat suurimmilta osin Procountorin sisällä.
Huomioithan, että uusi itsepalveluna toimiva integraatioiden käyttöönotto-flow julkaistiin maaliskuussa 2025. Integraatioiden palveluntarjoajat ovat parhaillaan soveltamassa uutta käyttöönottoprosessia omiin järjestelmiinsä.
- Odotamme, että niiden ohjelmistontarjoajien määrä, jotka tarjoavat automatisoitua integraatioiden käyttöönottoa, lisääntyy lähitulevaisuudessa.
- Tarkistaaksesi mitkä integraatiot tarjoavat tämän mahdollisuuden parhaillaan, voit vierailla heidän Procountor Store -sivuillaan ja etsiä sieltä nk. aktivointilinkkiä, tai voit kysyä heiltä asiasta suoraan.
- Jos ohjelmistontarjoaja ei vielä tarjoa automatisoitua käyttöönottoa, löydät vanhan mallin mukaiset (manuaaliset) käyttöönotto-ohjeet tästä artikkelista.
(Huom. Osa Procountor-lisäpalveluistamme, kuten Kassaturva (laskurahoitus) ja Maksuvahti (perintä- ja muistutuspalvelut) on myös mahdollista ottaa käyttöön itsepalveluna Procountorin sisällä. Kyseisisillä palveluilla on kuitenkin täysin omanlaisensa käyttöönottoprosessit, joihin pääset tutustumaan lisäpalvelun omalla Store-sivulla).
Käyttöönottoprosessin vaiheet
Integraation käyttöönotto: Vaiheittaiset ohjeet
1. Avaa aktivointilinkki
Uuden integraation käyttöönotto alkaa siitä, että avaat ohjelmistontarjoajan jakaman aktivointilinkin. Kyseinen aktivointilinkki voi olla saatavilla esim. suoraan ohjelmistontarjoajan omalla Store-sivulla, heidän ohjelmistossaan tai nettisivuillaan, tai voit myös saada linkin suoraan heiltä.
Jos olet epävarma siitä, miten aktivointilinkin voi saada, voit olla yhteydessä suoraan ohjelmistontarjoajaan.
2. Käy läpi integraation tiedot ja ehdot
Aktivointilinkki ohjaa sinut Procountoriin, jossa näet yksityiskohtia kyseisestä integraatiosta. Tässä vaiheessa näet mm. integraation perustietoja, ja sinua pyydetään hyväksymään käyttöönoton käyttöehdot.
3. Valitse Procountor-ympäristö(t)
Seuraavassa vaiheessa valitaan Procountor-ympäristö tai -ympäristöt, joihin integraatio halutaan aktivoida. Valittavien Procountor-ympäristöjen listalla näytetään seuraavat ympäristöt:
- Ympäristöt, joissa sinulla on kaikki oikeudet käyttäjähallintaan, eli käyttäjien lisäämiseen ja poistamiseen sekä käyttöoikeuksien muokkaamiseen
- Ympäristöt, joissa kyseistä integraatiota ei ole vielä otettu käyttöön tämän saman (automatisoidun) käyttöönottoprosessin kautta
Huomioithan siis, että lista saattaa siis sisältää ympäristöjä, joissa integraatio on jo käytössä. Näissä tapauksissa integraatio on otettu käyttöön ennen uudistunutta käyttöönottoprosessia. Integraation aktivoiminen uudestaan uuden prosessin kautta voi kuitenkin olla hyödyllistä: tällä tavalla etenkin integraation muutostenhallinta helpottuu. Jos integraatiossa tapahtuu merkittäviä muutoksia, voit ottaa päivitykset automatisoidusti käyttöön (huom! Ohjeet tällä hetkellä vain englanniksi).
Ohjelmistontarjoaja (integraattori) on saattanut rajata samanaikaisten integraation käyttöönottojen määrää. Jos ohjelmistontarjoaja on esim. rajannut maksimimäärän 20:een, voit aktivoida samalla enintään 20 integraatiota. Maksimimäärä näkyy käyttöönottovaiheessa ja saat virheilmoituksen, jos se ylittyy.
Integraation käytön hinnoittelu
Tässä vaiheessa on pieni kappale integraatioiden hinnoittelusta ja linkki API-hinnastoon. Käytännössä hinta riippuu kuitenkin integraatiosta.
Oletuksena API:n käytön kuukausimaksu laskutetaan Procountor-ympäristöltä, jossa integraatio on aktivoitu käyttöön. Joissain tapauksissa laskutus saattaa kuitenkin tapahtua esim. tilitoimiston kautta. Löydät lisätietoa hinnoittelusta ohjelmistontarjoajan Procountor Store-sivuilta.
4. Käy läpi teknisen käyttäjän käyttöoikeudet
Saat tiedon, että ns. tekninen käyttäjä lisätään automaattisesti valitsemiisi Procountor-ympäristöihin. Kyseinen käyttäjä on ei-inhimillinen käyttäjä, joka lisätään Procountor-ympäristöön puhtaasti integraation toiminnan varmistamiseksi. Kyseisen "botti-käyttäjän" käyttäjänimi ja käyttöoikeudet näytetään tässä vaiheessa.
Teknisen käyttäjän käyttöoikeuksia tai käyttäjänimeä ei ole mahdollista muokata, vaan ne tulevat suoraan ohjelmistontarjoajalta. Käyttöoikeudet perustuvat integraation todellisiin tarpeisiin. Jos siis integraatiota käytetään esim. myyntilaskujen luomiseen Procountorissa, on teknisellä käyttäjällä oikeudet myyntilaskujen luomista varten. Integraatiotiimimme tarkistaa teknisten käyttäjien oikeudet ja niiden tarpeellisuuden siinä vaiheessa, kun ohjelmistontarjoaja luo määritelmät integraatiolle.
5. Suorita ohjelmistontarjoajan pyytämät vaiheet
Kun olet käynyt läpi integraation ja teknisen käyttöjän tiedot Procountorissa, sinut ohjataan integraationtarjoajan omille nettisivuille uudella välilehdellä. Tässä vaiheessa ohjelmistontarjoaja voi pyytää sinua antamaan lisätietoja tai esim. hyväksymään ehtoja. Sisältö on ohjelmistontarjoajan itsensä päätettävissä.
Kun kaikki vaiheet on suoritettu sekä Procountorissa että ohjelmistontarjoajan päädyssä, integraatiosta lähetetään aktivointipyyntö. Tämä aktivointipyyntö käsitellään useimmiten vain muutaman minuutin kuluessa.
6. Saa vahvistus integraation aktivoinnista
Käyttöönottoprosessin viimeisessä vaiheessa saat vahvistuksen aktivoinnin statuksesta. Jos aktivointipyyntö lähetetiin useita Procountor-ympäristöjä varten, voit seurata kunkin ympäristön statusta.
Integraation aktivointien status on saatavilla seuraavissa paikoissa:
- Sähköposti, joka lähetetään sinulle, kun kaikki pyynnöt on käsitelty
- Sama pop-up-ikkuna, jossa kävit läpi käyttöönoton eri vaiheet (ennen ikkunan sulkemista)
- Procountorin etusivun "Hei"-widget. Etusivulla näytetään uusimpien aktivointipyyntöjesi statukset.
Aktivointipyynnöt hyväksytty
Onnittelut, integraatio on nyt valmiina käyttöösi! Jos sinulle jäi kysymyksiä esim. integraation tarjoamista uusista mahdollisuuksista, voit etsiä lisätietoja integraation Procountor Store -sivuilta tai ohjelmistontarjoajan omilta tukisivuilta.
Aktivointipyynnöt hylätty
Jos aktivointipyyntösi hylättiin, voit aloittaa käyttöönottoprosessin alusta. Integraationtarjoaja antaa usein syyn mahdolliselle hylkäykselle, mikä voi auttaa sinua tekemään esim. tarvitut muutokset, ennen kuin lähetät uuden aktivointipyynnön. Joskus aktivointipyyntö saattaa myös epäonnistua aikakatkaisun vuoksi. Näissä tapauksissa ole hyvä ja yritä hetken kuluttua uudestaan.
Jos aktivointipyyntösi hylätään toistuvasti tai olet epävarma siitä miten ongelman voi tarkaista, olethan yhteydessä integraationtarjoajaan.