Oma Säästöpankki Oyj on ilmoittanut lopettavansa ristiinkytkennät maksuliikenteeseen liittyvien WS-kanavien ristiinkytkennät Säästöpankkiryhmän kanssa. Tämän seurauksena OmaSP-asiakkaat eivät voi enää käyttää Säästöpankkiryhmän WS-kanavia, vaan heille on perustettu uusi WS-kanava.
Suuri osa WS-kanavan muutoksesta hoidetaan automaattisesti Procountorin ja pankin päädyissä ja esim. maksuliikenne siirtyy automaattisesti uuteen kanavaan. Muutoksen aikaan tulee kuitenkin tarkistaa mahdolliset erä- tai palkkapäivää odottavat maksut sekä mahdolliset OmaSP:n verkkolaskuosoitteet (Lisätietoja ja ohjeita alla).
Tämän sivun ohjeet koskevat vain OmaSP:n asiakkaita. Säästöpankkiryhmän asiakkaiden WS-kanavassa ei tapahdu muutoksia.
Mikä on WS-kanava?
WS-kanava eli "web service" -kanava on yritysten käyttämä pankkiyhteyskanava, joka yhdistää pankin ja yrityksen käyttämän ohjelmiston. WS-kanavaa tarvitaan yrityksen maksuliikenteen siirtämiseen pankin ja ohjelmiston välillä. Näin siis esimerkiksi Procountorista voi tehdä maksuja, jotka käsitellään pankissa.
Jokaisen pankin ja Procountorin välillä on oma WS-kanavansa. WS-kanava sovitaan siinä vaiheessa, kun pankin kanssa tehdään sopimus maksuliikenteen välittämisestä ohjelmiston ja pankin välillä.
Keitä muutos koskee?
WS-kanavan muutos koskee kaikkia OmaSp-asiakkaita. Muutos on vaikuttanut myös muiden maksuliikennettä käsittelevien ohjelmistojen WS-kanaviin, ei siis pelkästään Procountoriin.
Ne asiakkaat, joilla on tällä hetkellä tai joilla on ollut hiljattain OmaSP:n pankkitili Procountorissa, saivat aiheesta ilmoituksen etusivullaan 15.5. alkaen. Lisäksi yhteyshenkilöille (1 per yhtiö) lähetettiin sähköposti.
Milloin WS-kanavan muutos astui voimaan?
Procountor-asiakkaat siirrettiin käyttämään uutta, OmaSP:n omaa WS-kanavaa 27. toukokuuta. Muutos astui voimaan maanantain (26.5.) ja tiistain (27.5.) välisen yön aikana. Tiistaiaamusta alkaen OmaSP-asiakkaiden pankkiliikenne on käyttänyt uutta WS-kanavaa ja maksut siirtyvät sitä kautta pankkiin.
Mitä toimia muutos vaatii Procountor-käyttäjältä?
Suuri osa muutoksesta toteutetaan automaattisesti Procountorin toimesta. Aamuyön 27.5. jälkeen Procountoria käyttävien OmaSP-asiakkaiden kaikki pankkiliikenne (ml. maksuliikenne) on siirtynyt automaattisesti uuteen WS-kanavaan. Muutos ei siis vaadi esim. pankkiyhteystietojen muokkaamista Procountorissa tai yhteydenottoa pankkiin.
Muutos saattaa kuitenkin vaatia käyttäjiltä erityisiä toimia, jos Procountor-ympäristössäsi on muutoksen aikaan ajastettuja maksuja, joiden maksu odottaa erä- tai palkkapäivää.
- Ajastettu maksu tarkoittaa sitä, että sinä tai muu käyttäjä on siirtänyt laskun tai palkan odottamaan maksua (eräpäivänä). Maksa-painiketta on siis käytetty ennen tositteelle merkittyä, tulevaisuuteen sijoittuvaa eräpäivää. Tositteen tilana näkyy "Odottaa siirtoa pankkiin".
- Koska maksu on ajastettu vanhoilla maksutiedoilla ja WS-kanavalla (ennen aamuyötä 27.5.), kyseinen ajastettu maksu olisi jäämässä virheeseen pankissa 27.5. muutoksen jälkeen.
- Huom! Jos maksu on tehty vasta muutoksen jälkeen eli 27.5. tai sen jälkeen, on ajastetussa maksussa valmiiksi ajantasaiset tiedot, eikä kys. maksua siis tarvitse muokata. Vain ennen ws-kanavan muutosta ajastetut maksut vaativat huomiota.
Lisäksi osalla asiakkaista muutos voi vaatia verkkolaskuosoitteiden muokkaamista. Kyseiset asiakkaat näkivät tiedotteissaan erikseen maininnan verkkolaskuosoitteista, jos heidän ympäristössään on ollut tallennettuna OmaSP:n verkkolaskuosoitteet (lisätietoja alla, viimeisessä kappaleessa).
Miten tarkistan, onko yhtiössäni ajastettuja maksuja, jotka vaativat muutoksia?
Vaihtoehto 1: Helpoin keino on hakea maksut Lähtevien maksujen maksutapahtumaraportilta. Täältä etsit siis maksuja, joissa:
- Tila: Odottaa siirtoa pankkiin
- Maksupäivä on ennen 27.5.
- Maksutili on OmaSP:n tili (BIC: ITELFIHH) (siltä varalta, jos ympäristössäsi on useampi maksutili)
Vaihtoehto 2: Jos sinulla ei ole käyttöoikeuksia maksutapahtumaraporttiin, voit etsiä maksuja myös tositteiden haun kautta:
- Löydät maksua odottavat laskut tositteiden hausta käyttämällä hakuehtoa: ”Tositteen tila: Odottaa siirtoa pankkiin”.
- Järjestä haetut laskut eräpäivän mukaan. Niiden laskujen maksut, joiden eräpäivä on tulevaisuudessa, tulisi käydä tarkistamassa.
- Tarkista seuraavaksi laskun maksuajankohta ja maksutili. Jos lasku on asetettu maksuun ennen 27.5. OmaSp:n tililtä, vaatii maksun onnistuminen muutoksia maksun tietoihin.
- Ohjeet palkkojen puolella vastaavat yllä olevaa logiikkaa, mutta palkat haetaan palkkojen haun puolelta.
Löysin maksuja, joiden maksupäivä on ajastettu tulevaisuuteen ja jotka on ajastettu ennen 27.5. Miten perun maksun?
- Siirry laskun Maksaminen-välilehdelle.
- Edellisessä kohdassa mainitulta raportilta pääset sinne suoraan klikkaamalla ostolaskun nimeä
- Tositteiden hakutuloksista pääset sinne näin: valitse ensin hakutuloksista kys. laskurivi ja käytä painiketta: Maksaminen.
- Maksaminen-välilehdellä maksutapahtuma perutaan Peruuta maksutapahtuma -painikkeella.
- Löydät tarkemman ohjeen maksun perumiseen tästä.
Kun olet perunut maksun, voit siirtää sen uudestaan maksuun kahdella eri tavalla, riippuen tilanteesta:
- Maksa lasku saman tien, eli niin, että maksupäivä on määritelty kuluva päivä, TAI
- Maksa lasku eräpäivänä (maksu siirtyy odottamaan eräpäivää)
Tiistaista 27.5. alkaen maksuja on voinut taas ajastaa normaalisti tulevaisuuteen. Kaikilla 27.5. alkaen tehtävillä maksuilla on automaattisesti uudet maksutiedot.
Mitä tapahtuu, jos ajastettuja maksuja ei käydä perumassa?
Jos maksupäivälle 27.5. tai sen jälkeen ajastettuja maksuja siirtyy pankkiin vanhoilla maksutiedoilla (eli ne on ajastettu maksuun ennen tiistaita 27.5.), maksut jäävät pankissa virheeseen ja niistä tulee maksuvirheilmoitus. Saat samalla ohjeet laskun maksamiseen uudestaan (mm. Maksutapahtuman poisto).
Voinko siirtyä käyttämään uutta WS-kanavaa jo etukäteen?
WS-kanavan muutos vaati tietojen päivittämistä sekä pankin päädyssä että Procountorissa. Sovimme pankin kanssa, että tiedot päivitetään yhtä aikaa 26.5.-27.5. välisenä yönä. Näin WS-tiedot ovat samat molemmissa päädyissä sekä 26.5. että 27.5., kun maksuliikenne kulkee.
Tietoja ei voinut päivittää etukäteen vain Procountoriin, sillä vanha WS-kanava oli silloin yhä käytössä pankissa. Tällöin pankkiliikenne ohjelmiston ja pankin välillä ei toimi. Poikkeuksen muodostivat kokonaan uudet pankkisopimukset: jos sopimus oli perustettu pankkiin hiljattain suoraan uudella WS-asiakasnumerolla ja sama numero (08429560) tallennettiin Procountoriin, voitiin uutta kanavaa käyttää jo ennen 27.5.
Miten muutos vaikuttaa verkkolaskuihin?
WS-numeron muutos vaatii osoitteiden muokkaamista, jos yhtiösi käytössä ovat pankin (OmaSP:n) verkkolaskuosoitteet. Jos tilanne koskee sinua, etusivun tiedotteissasi (OmaSP:n muutoksesta) lukee erikseen, että muutos vaatii verkkolaskuosoitteiden muokkaamista. Valitettavasti emme siis voineet täältä käsin päivittää automaattisesti verkkolaskuosoitteita samalla tavalla kuin maksuyhteyksien WS-numeroa.
Suurimmalla osalla Procountor-käyttäjistä on käytössä Apixin verkkolaskuosoitteet, joihin OmaSP:n muutos ei vaikuta.
Jos käytössäsi on OmaSP:n verkkolaskuosoitteet, seuraa seuraavia vaiheita mahdollisimman lähellä päivää 27.5.:
- Navigoi kohtaan: Hallinta > Yrityksen tiedot > Verkkolasku- ja skannausosoitteet
- Päivitä OmaSP:n verkkolaskuosoiteriville (BIC-koodi: ITELFIHH) WS-numero: 08429560.
- Tallenna tiedot
Jos verkkolaskuosoitteen WS-numeron vaihtaa liian ajoissa tai liian myöhään, on mahdollista, että verkkolaskujen lähetyksiä jää virheeseen. Tällöin laskun lähettäjä saa erikseen ilmoituksen virheestä, minkä jälkeen laskun lähetystä voi yrittää uudestaan. Tiistaista 27.5. alkaen laskut menevät perille, kun WS-numerona verkkolaskuosoitteissa on uusi numero 08429560.
Ajantasosaldo-lisäominaisuus on tilapäisesti pois käytöstä OmaSP-asiakkailla
Reaaliaikaisen saldon hakeminen pankista on tilapäisesti pois käytöstä. OmaSP:n pankkiyhteyden muuttuminen vaatii, että kyseistä ominaisuutta uudistetaan kehityksessämme. Tiedotamme palvelun palautumisesta, kun saamme uuden version julkaistua. Pahoittelemme toiminnon puuttumisesta mahdollisesti koituvaa haittaa!
Ajantasosaldon hakeminen hinnoitellaan per haku, eikä ominaisuuden puuttuminen vaikuta kuukausimaksuun.