Toisinaan voi tulla tarve peruuttaa laskun maksaminen, esimerkiksi jos maksuunpanon jälkeen huomataan, että laskun tiedot tai maksutiedot ovat puutteelliset tai jollain tapaa virheelliset. Tältä sivulta löydät ohjeet maksamisen peruuttamiseen eri tilanteissa.
Odottaa siirtoa pankkiin -tilaisen maksutapahtuman peruutus
Kun laskulla olevan maksutapahtuman tila on Odottaa siirtoa pankkiin, ei maksutapahtuma ole vielä siirtynyt pankkiin käsiteltäväksi ja maksutapahtuma päästään peruuttamaan seuraavasti:
- Hae lasku ohjelman kohdasta Haku > Tositteiden haku. Haun voi tehdä esimerkiksi kirjaamalla laskun numeron Hae-kenttään ja määrittämällä tositelajin tai määrittämällä hakuehdoissa tositteen tilaksi Odottaa siirtoa pankkiin. Kun olet määrittänyt hakuehdot, paina vasemmasta ylänurkasta Hae laskut.
- Siirry hakutuloksista laskun Maksaminen-näkymälle aktivoimalla hakutuloksissa kyseinen lasku (laskun ollessa hakutuloksissa ainoa tai ensimmäisenä, se on oletuksena aktivoitu) ja paina hakutulosten yläpuolella olevaa Maksaminen-painiketta.
- Avautuvalla Maksaminen -näkymällä, paina näkymän puolessa välissä, Maksutapahtumat-osiossa olevaa Peruuta maksutapahtuma -painiketta.
- Maksuunpano on peruutettu. Jos laskulle jää vielä joitain muita, jo käsiteltyjä maksutapahtumia, tulee sen tilaksi Osittain maksettu. Muussa tapauksessa laskun tilaksi tulee Hyväksytty, jolloin sen maksutietoja päästään tarvittaessa muokkaamaan Maksaminen -näkymällä ja laittamaan lasku tämän jälkeen uudelleen maksuun Maksa-painikkeella. Jos kuitenkin Lasku-näkymän tietoja tulee vielä muokata, tulisi siirtyä Lasku-näkymälle (Siirry > Lasku) ja palauttaa lasku Kesken-tilaan toiminnolla Muokkaa > Palauta kesken, minkä jälkeen laskun tietoja päästään muokkaamaan.
Siirretty pankkiin -tilaisen maksutapahtuman poistaminen
Kun laskulla olevan maksutapahtuman tila on Siirretty pankkiin, on maksutapahtuma siirtynyt pankkiin käsiteltäväksi, eikä maksutapahtumaa voida enää peruuttaa. Sen sijaan, jos pankki on jostain syystä (esimerkiksi saajan virheellisen tilinumeron tai riittämättömän tilin katteen vuoksi) hylännyt maksun ja yritys on saanut tästä ilmoituksen, voidaan Siirretty pankkiin -tilainen maksutapahtuma poistaa laskulta. Jos maksu on kuitenkin käsitelty pankissa onnistuneesti, eli siitä ei ole tullut hylkäysilmoitusta, ei Siirretty pankkiin -tilaista maksutapahtumaa tule poistaa.
Siirretty pankkiin -tilainen maksutapahtuma päästään poistamaan Procountorissa seuraavasti (jos maksutapahtuma on pankissa hylätty):
- Hae lasku ohjelman kohdasta Haku > Tositteiden haku. Haun voi tehdä esimerkiksi kirjaamalla laskun numeron Hae-kenttään ja määrittämällä tositelajin tai määrittämällä hakuehdoissa tositteen tilaksi Siirretty pankkiin. Kun olet määrittänyt hakuehdot, paina vasemmasta ylänurkasta Hae laskut.
- Siirry hakutuloksista kyseisen laskun Maksaminen -näkymälle aktivoimalla hakutuloksissa kyseinen lasku (laskun ollessa hakutuloksissa ainoa tai ensimmäisenä, se on oletuksena aktivoitu) ja paina hakutulosten yläpuolella olevaa Maksaminen-painiketta.
- Avautuvalla Maksaminen-näkymällä, paina näkymän puolessa välissä, Maksutapahtumat-osiossa olevaa Poista maksutapahtuma -painiketta.
- Maksutapahtuma on poistettu. Jos laskulle jää vielä joitain muita, jo käsiteltyjä maksutapahtumia, tulee sen tilaksi Osittain maksettu. Muussa tapauksessa laskun tilaksi tulee Hyväksytty, jolloin sen maksutietoja päästään tarvittaessa muokkaamaan Maksaminen-näkymällä ja laittamaan lasku tämän jälkeen uudelleen maksuun Maksa-painikkeella. Jos kuitenkin Lasku-näkymän tietoja tulee vielä muokata, tulisi siirtyä Lasku-näkymälle (Siirry > Lasku) ja palauttaa lasku Kesken-tilaan toiminnolla Muokkaa > Palauta kesken, minkä jälkeen laskun tietoja päästään muokkaamaan.
Maksettu muualla -tilaisen maksutapahtuman poistaminen
Kun laskulla olevan maksutapahtuman tila on Maksettu muualla, on maksutapahtuma joko lisätty laskulle käsin Maksaminen -näkymän Merkitse maksettu muualla -painikkeella tai lasku on kohdistettu maksetuksi Tiliotekohdistuksen kautta. Maksettu muualla -tilainen maksutapahtuma päästään poistamaan laskulta seuraavasti:
- Hae lasku ohjelman kohdasta Haku > Tositteiden haku. Haun voi tehdä esimerkiksi kirjaamalla laskun numeron Hae-kenttään ja määrittämällä tositelajin tai määrittämällä hakuehdoissa tositteen tilaksi Maksettu muualla. Kun olet määrittänyt hakuehdot, paina vasemmasta ylänurkasta Hae laskut.
- Siirry hakutuloksista kyseisen laskun Maksaminen -näkymälle aktivoimalla hakutuloksissa kyseinen lasku (laskun ollessa hakutuloksissa ainoa tai ensimmäisenä, se on oletuksena aktivoitu) ja paina hakutulosten yläpuolella olevaa Maksaminen-painiketta.
- Avautuvalla Maksaminen -näkymällä, paina näkymän puolessa välissä, Maksutapahtumat-osiossa olevaa Poista maksutapahtuma -painiketta.
- Maksutapahtuma on poistettu. Jos laskulle jää vielä joitain muita, jo käsiteltyjä maksutapahtumia, tulee sen tilaksi Osittain maksettu. Muussa tapauksessa laskun tilaksi tulee Hyväksytty. Jos Lasku-näkymän tietoja tulee vielä muokata, tulisi siirtyä Lasku-näkymälle (Siirry > Lasku) ja palauttaa lasku Kesken-tilaan toiminnolla Muokkaa > Palauta kesken, minkä jälkeen laskun tietoja päästään muokkaamaan.
Maksettu-tilainen maksutapahtuma
Kun laskulla olevan maksutapahtuman tila on Maksettu, tarkoittaa tämä, että maksutapahtuma on käsitelty pankissa ja se on kuittaantunut Procountorissa Maksettu -tilaan ohjelmaan noudetun tilioteaineiston perusteella. Maksettu-tilaista maksutapahtumaa ei voida poistaa tai peruuttaa.
Toinen tilanne, jossa laskun maksutapahtuman tilaksi tulee Maksettu, on jos lasku kuitataan maksetuksi Maksujen kohdistus -näkymän kautta. Myöskään kyseistä kohdistusta ei saa käyttäjä purettua, joten toimintoa käytettäessä tulisi varmistaa, että kohdistetaan maksetuksi se lasku, joka on tarkoitus kohdistaa.