1. Tallenna pankkitilinumero Procountoriin
- Procountoriin liitettävä pankkitilinumero tallennetaan ohjelman kohtaan Hallinta > Yrityksen tiedot > Pankkiyhteydet. Noudatathan erityistä huolellisuutta tilinumeron tallentamisessa, jotta ohjelmaan tallennetaan se tilinumero, joka on tarkoitus tallentaa.
- Pankkitilinumero on suositeltavaa tallentaa Procountoriin ennen pankkiyhteysvaltuutuksen toimittamista pankkiin, jotta tili on Procountorissa valmiiksi tallennettuna siinä vaiheessa, kun pankki laittaa ensimmäisen tiliotteen noudettavaksi Procountoriin. Procountoriin luetaan tiliotteet pankkitilinumeron perusteella, eli jotta saapuvat tiliotteet päätyvät yrityksen Procountor-ympäristöön, tulee pankkitili olla tallennettuna Procountoriin Pankkiyhteydet-näkymälle.
- Uusi pankkitili lisätään Lisää-painikkeella. Tallenna tässä vaiheessa myös pankin nimi Pankki-kenttään sekä määritä pankkitilille kirjanpitotili Kirjanpitotili-kenttään. Oletuksena kirjanpitotili on 1910. Oletustili voidaan myös jälkikäteen vaihtaa Valitse kirjanpitotili -painikkeella.
- Jotta myyntilaskuja päästään tallentamaan Procountorissa, tulee Pankkiyhteydet-näkymällä olla tallennettuna vähintään yksi pankkitili.
2. Täytä pankkiyhteysvaltuutuslomake/-lomakkeet ja toimita ne pankkiin
- Täytä erillinen lomake kaikista niistä tileistä, jotka haluat liittää Procountoriin.
- Pankkitilin täytyy olla yritystili, jotta sitä voidaan käyttää Procountorissa. Yleisesti ottaen pankit eivät voi antaa ohjelmistotalolle oikeutta yksityishenkilön tilin maksuaineiston välittämiseen.
- Procountoriin on mahdollista liittää myös muussa kuin EUR-valuutassa olevia tilejä, mutta tilien tulee olla suomalaisen pankin tilejä.
- Suosittelemme päivittäistä tiliotetta (esimerkiksi viikoittaisen tai kuukausittaisen sijasta), jotta ohjelmasta on nähtävissä ajantasainen tieto esimerkiksi avoimista laskuista.
- Jokaiselle pankille on oma valtuutuslomakkeensa. Pankkikohtaiset valtuutuslomakkeet löydät täältä.
- Toimita valtuutuslomakkeet pankkiin pankin ilmoittamaan osoitteeseen tai suoraan yrityksen omaan pankkikonttoriin.
2.1 Ulkomaiset pankkitilit
- Ulkomaisten pankkien pankkitilejä ei voida liittää Procountoriin. Procountoriin on kuitenkin mahdollista tallentaa ulkomainen pankkitili Pankkiyhteydet-näkymälle, jolloin kyseinen tilinumero saadaan näkyviin esimerkiksi myyntilaskuihin.
- Procountoriin ei ole kuitenkaan mahdollista avata maksuyhteyksiä ulkomaalaiselle pankkitilille, tililtä ei voi tehdä maksuja eikä tiliotteita saa tuotua ohjelmaan.
- Tilinumeron tulee olla IBAN muodossa. Ohjelma ei huoli BBAN muotoista osoitetta. Jotta pankkitilin lisääminen onnistuu Pankkiyhteydet-näkymälle, tulee Tilinumeron lisääminen-ikkunassa antaa Tilinro-, BIC-, Tilin valuutta- ja Kirjanpidon tili-kenttään tietoja.
- Jos ulkomaalainen pankkitili halutaan näyttää myös myyntilaskuilla, tulee lisätä täppä kohtaan Näytetäänkö tili laskupohjalla?-kohtaan. Muihin kohtiin ei täppiä tarvitse laittaa, koska ulkomaalaisista pankkitileistä ei voida maksuja tehdä Procountorissa.
3. Tallenna liiketunnus ja määritä tilin asetukset
- Kun pankki on käsitellyt sopimuksen, ilmoittaa se maksuihin vaadittavan liiketunnuksen yrityksen edustajalle pankkiyhteysvaltuutuksella ilmoitettujen yhteystietojen mukaisesti. Saatuasi pankista liiketunnuksen, täydennä se Pankkiyhteydet-näkymälle.
- Täydennä tässä yhteydessä Pankkiyhteydet-näkymälle myös muut pankkitilin tiedot:
- Rastita tilin osalta käyttöön ne maksutavat, joiden käytöstä on sovittu pankkiyhteysvaltuutuksella. Jos olet epävarma jonkin maksutavan sisältymisestä pankin kanssa tehtyyn sopimukseen, olethan tarvittaessa yhteydessä pankkiin tilanteen tarkistamiseksi. Jotta Procountorista voidaan tehdä maksuja, tulee vähintään Tilisiirto-maksutapa olla valittuna.
-
Rastita yhden tilin osalta valinta Oletusmaksutili, eli tili jota oletuksena käytetään maksutilinä lähtevissä maksuissa. Vaikka käytössä olisi vain yksi pankkitili, tulee valinta tällöinkin rastittaa, eli oletusmaksutili tulee olla määritettynä, jotta maksuja voidaan tehdä.
- Mikäli Ajantasasaldon nouto on sisällytetty pankin sopimukseen, valitse toiminto aktiiviseksi.
- Jos kyseessä on Danske Bankin, Nordean tai OP-pankin tili, tarkista pankkiyhteysvaltuutukselta tai täältä, mikä on kyseisen tilin WS-kanavan numero ja valitse Pankkiyhteydet-näkymän WS-asiakasnumero –valikosta kyseinen numero.
4. Kokeile tarvittaessa yhteyden toimivuutta
- Pankkiyhteysvaltuutus tehdään suoraan asiakasyrityksen ja pankin välille, eikä Accountor Finago saa tietoja pankkiyhteysvaltuutuksen, kuten tietoa siitä, milloin valtuutus on aktivoitu pankissa. Kun olet saanut pankista maksuihin tarvittavan liiketunnuksen, voit laittaa maksuun minkä tahansa laskun yhteyden toimivuuden kokeilemiseksi.
- Jos valtuutus on pankissa käsitelty, asetukset ovat kunnossa ja maksu käsitellään onnistuneesti pankissa, noudetaan tiliote Procountoriin maksupäivää seuraavan pankkipäivän aamuna (edellyttäen, että käytössä on päivittäinen tiliote).
- Procountoriin saapuneet tiliotteet näet kohdassa Maksut > Tiliotteet ja viitemaksut. Huomioithan, että pankista noudettu tiliote muodostetaan Procountoriin vain, mikäli tilillä on ollut tapahtumia ajanjaksolla, jota tiliote koskee.
- Kun maksutapahtuma kohdistuu tiliotteelta laskulle, kuittaantuu lasku Maksettu-tilaan.
Jos tiliote ei tule Procountoriin
Jos tiliotetta ei kuitenkaan tule maksupäivästä seuraavan pankkipäivän aamuna Procountoriin, voi syynä tähän olla jokin seuraavista:
- Pankkiyhteyttä ei ole aktivoitu pankissa.
- Liiketunnus on tallennettu Procountoriin virheellisessä muodossa.
- Pankkitilille (jos Nordea tai OP) on Pankkiyhteydet-näkymällä valittu virheellinen WS-asiakasnumero.
- Tilillä ei ole katetta, tai maksun käsittely on jostain muusta syystä hylkääntynyt pankissa. Ilmoitamme maksun tehneelle käyttäjälle sähköpostitse kaikista niistä hylkäyksistä, joista pankki ilmoittaa Accountor Finagolle.
- Tiliotteen noutoväliksi on pankin kanssa sovittu jokin muu kuin päivätiliote.
- Maksatus on tehty (eli Maksa-painiketta painettu) päivän viimeisen maksuajon jälkeen ja maksu on näin lähtenyt pankkiin vasta seuraavan aamun ensimmäisessä maksuajossa.
- Maksupäiväksi asetettu päivä ei ole pankkipäivä. Jos maksupäiväksi on asetettu esimerkiksi lauantai, käsitellään maksu pankissa vasta seuraavana pankkipäivänä, eli maanantaina, jolloin tiliote noudetaan Procountoriin tiistaina.
Jos lasku ei kuittaannu Maksettu-tilaan
Jos tiliote saapuu Procountoriin, mutta maksutapahtuma ei tästä huolimatta kuittaannu tilaan Maksettu, vaan jää Siirretty pankkiin -tilaan:
- Tarkista pankista, että sopimuksella on sovittu lähtevien maksujen erittelystä tilioteaineistolla.
- Jos erittely puuttuu, on kaikki lähtevät maksut koottu yleensä tiliotteella kirjausselitteelle 702 TILISIIRTO, eivätkä siihen sisältyvät yksittäiset maksut voi tällöin kohdistua laskuille.
- Tilanne korjaantuu pyytämällä pankki lisäämään tiliottelle lähtevien maksujen erittelyn, jolloin jatkossa lähtevät maksutapahtumat näkyvät tiliotteella eriteltynä.
Jos kuitenkaan maksutapahtuma ei ole mukana tiliotteen koontisummassakaan, viittaa tämä siihen, että maksun käsittely on hylkääntynyt pankissa.
5. Tarkista oletustiliöinnit
- Tarkista, ovatko tiliotteiden ja viitemaksujen oletuskirjaukset sellaiset kuin on tarkoitus, vai tarvitseeko niihin mahdollisesti tehdä joitain muutoksia.
- Kohdassa Hallinta > Kirjanpidon tiedot > Tiliöintioletukset päästään tarkastelemaan ja tarvittaessa muuttamaan tiliotteiden ja viitemaksujen oletustiöintejä.
Hakusanat: Pankkiyhteydet, Pankkisiirto,