Kun palkansaajat on perustettu henkilörekisterin kautta palkansaajarekisteriin, voidaan palkansaajien tietoihin täyttää Palkkatiedot ja Palkkaperuste.
Palkkaperuste löytyy kohdasta: Palkat > Palkansaajarekisteri > valitse palkansaaja > Palkkaperuste.
Palkansaajan Palkkatiedot-näkymään täytetään tiedot henkilön peruspalkasta ja tarvittaessa annetaan tietoa vakuuttamisen poikkeustilanteista.
Palkansaajan Palkkaperuste-näkymä toimii palkansaajan palkkalaskelmien mallina. Kun palkansaajille luodaan uusia palkkalaskelmia, tuodaan niille automaattisesti palkkaperusteella olevat palkkalajit ja arvot.
Palkkaperuste muodostuu oletuksena palkansaajan palkkatietojen perusteella ja esim. peruspalkan määrä haetaan palkkatiedoista. Automaattisesti muodostunutta palkkaperustetta voidaan tarvittaessa täydentää. Palkkaperusteelle on hyödyllistä tallentaa valmiiksi kaikki usein palkanlaskennassa käytettävät palkkalajit, jolloin niitä ei tarvitse erikseen hakea aina palkanlaskennan yhteydessä.
Palkkaperusteen perusrivit
Palkkatiedot-näkymästä siirtyy palkkaperusteelle peruspalkkauksen rivitiedot, joihin sisältyy yksi Peruspalkka-rivi, ennakonpidätyksen rivi, TyEL- ja työttömyysvakuutusmaksujen rivit.
- Mikäli henkilö ei kuulu TyEL- tai tapaturmavakuutuksen piiriin, nämä rivitiedot jäävät pois Palkkatiedot-näkymän ohjausten perusteella.
- Peruspalkkarivi on rivi, jota ei voi poistaa palkkaperusteelta. Mikäli palkansaajalla ei ole peruspalkkaa, vaan hänelle maksetaan vain esimerkiksi kokouspalkkiota, palkkaperusteelle on hyvä nostaa palkkio-palkkalaji jo valmiiksi ja palkkalaskelmalla poistaa peruspalkkarivi laskelmalta.
Palkkalaskelmat-painikkeen avulla siirrytään palkansaajan palkkalaskelmien hakuun.
- Sama painike löytyy jokaiselta henkilörekisterin näkymältä (palkkatiedot, palkkaperuste, poissaolit ja vuosilomat)
Kirjoita muistiinpano -kenttä on sidoksissa palkkalaskelmalla olevaan Lisää muistiinpano -kenttään.
- Palkkaperusteella kirjoitettu muistiinpano näkyy henkilön palkkalaskelmalla vain palkanlaskijalle.
- Mikäli kentän tekstiä muuttaa palkkalaskelmalla, sama muutos näkyy palkkaperusteella.
- Kenttä on tarkoitettu palkanlaskijan muistiinpanolle.
Palkkaperusteelle palkkalajin lisääminen
Palkkaperusteelle on suositeltavaa lisätä kaikki sellaiset palkkalajit, joita käytetään usein palkansaajan palkkalaskelmalla. Kun palkkalaji on lisätty palkkaperusteelle, se tuodaan automaattisesti uusille palkkalaskelmille. Palkkalajien hintaa ym. voi tarvittaessa muokata palkkalaskelmalla.
- Palkkaperusteen Hae palkkalajit -painikkeen avulla päästään palkkalajien hakuun, jossa voidaan hakea palkkalaji palkkaperusteelle.
- Vaihtoehtoisesti voit kirjoittaa palkkalajin nimen Palkkalajin pikalisäys -kenttään ja lisätä palkkalajin sitä kautta.
- Suurin osa Procountorin palkkalajeista on yhdistetty Tulorekisterin tulolajeihin ja monesta tulolajista on toteutettu monta eri pakkalajia, joilla on eri vakuutusohjaukset.
- Valitse tilanteeseen sopivin tulolaji palkkalajirekisteristä ja tämän jälkeen valitse, mikä palkkalaji soveltuu vakuutuslaskureiden osalta parhaiten käyttötilanteeseesi.
- Procountoriin ei ole mahdollista lisätä palkkalajeja itse.
- Tarkemmat tiedot Procountorin palkkalajeista löytyvät täältä.
- Autoetuja ja asuntoetuja on mahdollista lisätä Luontoisetulaskurin avulla.
Palkkalajin lisätieto
Tiettyihin palkkalajeihin on annettava lisätietoa, joka välitetään palkkatietoilmoitukselle. Kun tällaisen palkkalajin rivitieto on valittuna, lisätietokentät aukeavat näkymään.
- Esimerkiksi joidenkin luontoisetujen, takaisinperinnän ja lomatietojen yhteydessä lisätiedot ovat pakollisia.
Työnantajan vakuutusjaksotukset
Palkkaperuste-näkymän alaosassa voidaan tarkastella työnantajan vakuutusmaksujen jaksotuksia. Tietojen avulla voidaan tarkistaa, että henkilön palkkalaskelma käsitellään oikein vakuutusten osalta.
Työnantajan maksuprosentit määritellään ohjelman kohdassa Hallinta > Palkanlaskennan tiedot > Palkkojen perustiedot.
- Procountor päivittää vakuutusmaksujen lakisääteiset kokonaisprosentit aina vuodenvaihteessa.