Jotta palkkatietoja voidaan ilmoittaa Procountorista tulorekisteriin, tulee Procountoriin liittää tulorekisterivarmenne. Tämä artikkeli sisältää ohjeita teknisen rajapinnan käyttöönottoon, varmenteen hakemiseen ja muihin tärkeisiin seikkoihin liittyen.
Procountorin lokakuun 2020 versiopäivityksen (lauantaina 17.10.2020) myötä myös veroilmoituksia (kuten oma-aloitteisten veroilmoitus) voidaan lähettää käyttäen tulorekisterivarmennetta ja siihen liittyvää ApitamoPKI-rajapintaa.
Mitä teknisen rajapinnan avaamisessa ja varmenteen hakemisessa tulee huomioida?
Mikäli ilmoituksia tekevä yritys tai yhteisö ei ole vielä käyttänyt teknistä rajapintaa lainkaan (Procountorissa tai muussa ohjelmistossa), on ensin tehtävä hakemus teknisen rajapinnan käyttöönotosta, minkä jälkeen haetaan tulorekisterivarmenne. Jos taas tekninen rajapinta on avattu aiemmin, mutta se on avattu Procountorin kanssa yhteensopimattomilla asetuksilla, on tekniselle rajapinnalle tehtävä korvaava hakemus ja haettava tämän lisäksi ilmoittamiseen tarvittava varmenne. Jos taas tekninen rajapinta on avattu Procountorin kanssa yhteensopivilla asetuksilla jo aiemmin, riittää pelkän uuden varmenteen hakeminen.
- Käyttötilanne 1: teknisen rajapinnan käyttöönotto ja varmenteen hakeminen (toimi tämän ohjeen mukaisesti, jos teknistä rajapintaa ei ole vielä otettu lainkaan käyttöön)
- Käyttötilanne 2: teknisen rajapinnan korvaava hakemus ja varmenteen hakeminen (toimi tämän ohjeen mukaisesti, jos tekninen rajapinta on avattu aiemmin, mutta rajapinnan kanavaksi on valittu aiemmin SFTP ainoana kanavana / toisena kanavana Web Servicen lisäksi)
- Käyttötilanne 3: pelkän varmenteen hakeminen (toimi tämän ohjeen mukaisesti, jos rajapinta on avattu jo aiemmin pelkällä Web Service -kanavalla ilman SFTP-kanavaa)
Yrityksellä tai muulla yhteisöllä voi olla vain yksi voimassa oleva tekninen rajapinta, mutta tähän rajapintaan voi liittää useita eri varmenteita (esimerkiksi eri ohjelmistoja varten, jos ilmoituksia tehdään myös muista ohjelmista kuin Procountorista). Teknisen rajapinnan käyttöönoton ja varmennehakemuksen voi tehdä vain yrityksen tai muun yhteisön nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö, joka kirjautuu tulorekisterin asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistautumisen avulla. Tämän jälkeen yhtiön nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö tekee tarvittavat hakemukset, jolloin hän saa haltuunsa varmenteen käyttöönottoon tarvittavat tunnukset:
Alla on tulorekisterin tekemä noin viiden minuutin video, jossa käydään läpi yleiskatsaus teknisen rajapinnan käyttöönotosta ja varmenteen hakemisesta. Pyydämme katsomaan kyseisen videon ajatuksen kanssa taustatiedoksi ennen alla olevia tarkempia ohjeita:
Teknisen rajapinnan käyttöönotto tapahtuu Tekninen rajapinta ja varmenteet -nimisellä sivulla tulorekisterin asiointipalvelussa. Kyseiselle sivulle voidaan navigoida tulorekisterin asiointipalvelun vasemman laidan valikosta:
Huomioithan, että kyseinen Tekninen rajapinta ja varmenteet -valinta näkyy vain yrityksen tai muun yhteisön nimenkirjoitusoikeudellisille henkilöille.
Käyttötilanne 1: teknisen rajapinnan käyttöönotto ja varmenteen hakeminen
Rajapinnan käyttöönottohakemus tehdään klikkaamalla Tee hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi -painiketta:
Kun kyseistä painiketta klikataan, avautuu näkymälle seuraavat asetusvalinnat:
Rajapinnan käyttötarkoitus:
- Valitse ”Palkkatiedot, ilmoittaa maksamiaan palkkoja”, jos rajapintaa käytetään hakemusta tekevän yrityksen tai muun yhteisön maksamien palkkojen ilmoittamiseen.
- Valitse ”Palkkatiedot, ilmoittaa palkkoja toisen tahon puolesta”, jos rajapintaa käytetään jo nyt tai mahdollisesti joskus myöhemmin tulevaisuudessa siten, että hakemusta tekevä yritys tai muu yhteisö ilmoittaa jonkin toisen yrityksen tai muun yhteisön palkkoja. Esimerkkinä tällaisesta tilanteesta on tilitoimisto, joka ilmoittaa asiakasyritystensä palkkoja tilitoimiston varmenteella.
Kanavat:
- Aktivoi Palkkatiedot – Web Service -valinta.
- Älä aktivoi Palkkatiedot – SFTP -valintaa.
Huomioithan, että rajapinnan käyttönottohakemuksessa voi olla myös (yllä olevasta kuvasta poiketen) etuustietoja koskevia valintoja. Nämä valinnat ovat näkyvillä silloin, jos hakijaorganisaatio kuuluu etuustietojen tuottajiin, kuten vakuutusyhtiöihin tai eläkelaitoksiin. Tällaista hakemusta tehdessä olennaista on, ettei myöskään etuustietoja koskevaa SFTP-valintaa aktivoida, vaan aktivointi tehdään ainoastaan etuustietojen Web Service -valintaan.
Lue ja hyväksy lopuksi käyttöehdot, ja paina Lähetä-painiketta.
Teknisen rajapinnan käyttöönottohakemuksen jälkeen voit siirtyä suoraan hakemaan varmennetta klikkaamalla Hae varmennetta -painiketta, jolloin avautuu seuraavanlainen näkymä:
Varmenteen tyyppi:
- Valitse tästä alasvetovalikosta Web Service -valinta.
Varmenteen kuvaus:
- Anna tähän kenttään haettavalle varmenteelle vapaamuotoinen nimi, jolla se erottuu tulorekisterin asiointipalvelussa näkyvistä mahdollisista muista varmenteista.
Varmenteen tekninen yhteyshenkilö:
- Anna näihin kenttiin varmenteen teknisen yhteyshenkilön tiedot. On syytä varmistaa, että tiedoissa ei ole kirjoitusvirheitä, koska tällöin varmennetta koskevat ohjeet tai esimerkiksi vanhentuvaa varmennetta koskeva muistutusviesti eivät tule perille annetulle yhteyshenkilölle.
Paina lopuksi Lähetä-painiketta. Tämän jälkeen tekninen yhteyshenkilö saa tulorekisteristä ohjeet varmenteen noutamiseksi. Jos varmenteen noutamisessa tai muussa tulorekisterin asiointipalveluun liittyvässä asiassa on ongelmia, on niiden kohdalla oltava yhteydessä tulorekisterin asiakaspalveluun.
Käyttötilanne 2: teknisen rajapinnan korvaava hakemus ja varmenteen hakeminen
Jos tekninen rajapinta on avattu aiemmin siten, että kanavaksi on valittu Web Servicen lisäksi myös SFTP, tulee tekniselle rajapinnalle tehdä korvaava hakemus. Tämä tapahtuu Tee korvaava hakemus -painikkeen avulla:
Kun kyseistä painiketta klikataan, avautuu näkymälle seuraavat asetusvalinnat:
Rajapinnan käyttötarkoitus:
- Valitse ”Palkkatiedot, ilmoittaa maksamiaan palkkoja”, jos rajapintaa käytetään hakemusta tekevän yrityksen tai muun yhteisön maksamien palkkojen ilmoittamiseen.
- Valitse ”Palkkatiedot, ilmoittaa palkkoja toisen tahon puolesta”, jos rajapintaa käytetään jo nyt tai mahdollisesti joskus myöhemmin tulevaisuudessa siten, että hakemusta tekevä yritys tai muu yhteisö ilmoittaa jonkin toisen yrityksen tai muun yhteisön palkkoja. Esimerkkinä tällaisesta tilanteesta on tilitoimisto, joka ilmoittaa asiakasyritystensä palkkoja tilitoimiston varmenteella.
Kanavat:
- Aktivoi Palkkatiedot – Web Service -valinta.
- Älä aktivoi Palkkatiedot – SFTP -valintaa
Huomioithan, että rajapinnan käyttönottohakemuksessa voi olla myös (yllä olevasta kuvasta poiketen) etuustietoja koskevia valintoja. Nämä valinnat ovat näkyvillä silloin, jos hakijaorganisaatio kuuluu etuustietojen tuottajiin, kuten vakuutusyhtiöihin tai eläkelaitoksiin. Tällaista hakemusta tehdessä olennaista on, ettei myöskään etuustietoja koskevaa SFTP-valintaa aktivoida, vaan aktivointi tehdään ainoastaan etuustietojen Web Service -valintaan.
Lue ja hyväksy lopuksi käyttöehdot, ja paina Lähetä-painiketta.
Teknisen rajapinnan käyttöönottohakemuksen jälkeen voit siirtyä suoraan hakemaan varmennetta klikkaamalla Hae varmennetta -painiketta, jolloin avautuu seuraavanlainen näkymä:
Varmenteen tyyppi:
- Valitse tästä alasvetovalikosta Web Service -valinta.
Varmenteen kuvaus:
- Anna tähän kenttään haettavalle varmenteelle vapaamuotoinen nimi, jolla se erottuu tulorekisterin asiointipalvelussa näkyvistä mahdollisista muista varmenteista.
Varmenteen tekninen yhteyshenkilö:
- Anna näihin kenttiin varmenteen teknisen yhteyshenkilön tiedot. On syytä varmistaa, että tiedoissa ei ole kirjoitusvirheitä, koska tällöin varmennetta koskevat ohjeet tai esimerkiksi vanhentuvaa varmennetta koskeva muistutusviesti eivät tule perille annetulle yhteyshenkilölle.
Paina lopuksi Lähetä-painiketta. Tämän jälkeen tekninen yhteyshenkilö saa tulorekisteristä ohjeet varmenteen noutamiseksi. Jos varmenteen noutamisessa tai muussa tulorekisterin asiointipalveluun liittyvässä asiassa on ongelmia, on niiden kohdalla oltava yhteydessä tulorekisterin asiakaspalveluun.
Käyttötilanne 3: pelkän varmenteen hakeminen
Jos tekninen rajapinta on avattu aiemmin siten, että kanavaksi on valittu ainoastaan Web Service (eli SFTP:tä ei ole valittu), voidaan edetä suoraan pelkän varmenteen hakemiseen. Tämä tapahtuu Hae uutta varmennetta -painikkeen avulla:
Tällöin avautuu seuraavanlainen ikkuna:
Varmenteen tyyppi:
- Valitse tästä alasvetovalikosta Web Service -valinta.
Varmenteen kuvaus:
- Anna tähän kenttään haettavalle varmenteelle vapaamuotoinen nimi, jolla se erottuu tulorekisterin asiointipalvelussa näkyvistä mahdollisista muista varmenteista.
Varmenteen tekninen yhteyshenkilö:
- Anna näihin kenttiin varmenteen teknisen yhteyshenkilön tiedot. On syytä varmistaa, että tiedoissa ei ole kirjoitusvirheitä, koska tällöin varmennetta koskevat ohjeet tai esimerkiksi vanhentuvaa varmennetta koskeva muistutusviesti eivät tule perille annetulle yhteyshenkilölle.
Paina lopuksi Lähetä-painiketta. Tämän jälkeen tekninen yhteyshenkilö saa tulorekisteristä ohjeet varmenteen noutamiseksi. Jos varmenteen noutamisessa tai muussa tulorekisterin asiointipalveluun liittyvässä asiassa on ongelmia, on niiden kohdalla oltava yhteydessä tulorekisterin asiakaspalveluun.
Varmenteen asettaminen Procountoriin
Kun varmenteen hakenut tekninen yhteyshenkilö on saanut tulorekisteristä varmenteen tiedot haltuunsa, tulee ne syöttää kyseisen yrityksen tai muun yhteisön Procountor-ympäristön Tulorekisterin ilmoittamisen varmenteet -näkymälle. Kyseiselle näkymälle päästään valitsemalla päävalikosta Ilmoitukset > Tulorekisteri > Varmenne:
Jotta käyttäjä pääsee kyseiselle näkymälle, tulee hänen käyttöoikeuksissaan olla Kaikki oikeudet kohdassa Ilmoitukset.
Varmenteen tiedot tallennetaan klikkaamalla Nouda uusi varmenne -painiketta, jolloin avautuu seuraavanlainen ikkuna:
Varmenteen hakija syöttää tulorekisteristä saadut tiedot, eli siirtotunnuksen ja kertakäyttösalasanan, niiden mukaisiin kenttiin. Yrityksen tunniste -kentän tieto tulee Procountor-ympäristön tiedoista automaattisesti. Kun tiedot on syötetty ja tarkistettu oikeiksi, klikataan Jatka-painiketta.
Tämän jälkeen Procountor yhdistyy tulorekisterin palveluun, jolloin varmenteen viimeinen voimassaolopäivä ja muu oikeellisuustieto tarkistetaan. Tässä saattaa kestää muutamia minuutteja. Syötettyä varmennetta koskeva rivi tulee näkyville Tulorekisterin ilmoittamisen varmenteet -näkymälle, ja rivillä voi olla jokin seuraavista tiloista:
- Käynnissä: Procountor odottaa edelleen vahvistusta tulorekisterin palvelusta. Tässä tilanteessa tulee vielä siis odottaa hetki.
- Aktiivinen: Tietojen oikeellisuus on varmistettu tulorekisterin palvelun ja Procountorin välillä, ja varmenteen nouto on siis onnistunut. Varmenne on valmis käytettäväksi.
- Virhe: Tietojen tarkistuksessa tulorekisterin palvelun ja Procountorin välillä on tapahtunut jonkinlainen virhe, eikä varmenteen asettaminen Procountoriin siis ole onnistunut.
Jos varmenteen tietojen tallentaminen jää virheeseen, voidaan punaisella näkyvää Virhe-tekstiä klikata lisätietojen saamiseksi. Virhe voi johtua muun muassa seuraavista syistä:
- Virheellinen siirtotunnus ja/tai kertakäyttösalasana: tarkista, että Nouda uusi varmenne -ikkunassa annettavat siirtotunnus ja kertakäyttösalasana ovat varmasti ja täsmällisesti oikein.
- Virheellinen Y-tunnus: Procountor hakee Y-tunnuksen Yrityksen tunniste -kenttään automaattisesti kyseessä olevan ympäristön tiedoista. Jos Y-tunnus on määritelty Procountorin Perustiedot-näkymälle esimerkiksi ilman väliviivaa tai muulla tavoin virheellisesti, voi tämä johtaa virheeseen tulorekisterivarmenteen asettamisen yhteydessä. Mikäli Y-tunnus on asetettu väärin Perustiedot-näkymälle, tulee se käydä siis korjaamassa oikeaan muotoon, ja palata sitten tekemään varmenteen noutopyyntöä uudelleen Nouda uusi varmenne -ikkunaan.
- Virheellinen kanava rajapinnan asetuksissa: rajapinnan asetuksissa ei saa olla aktivoituna SFTP-valintaa, vaan ainoana kanavana voi olla Web Service -valinta.
- Liian pieni aikaväli rajapinnan avaamisen, varmenteen hakemisen ja varmenteen tietojen Procountoriin syöttämisen välillä: on mahdollista, että varmenteen asettaminen päätyy virheeseen, jos rajapinta on avattu ja varmenne on haettu juuri ennen varmenteen tietojen syöttämistä Procountoriin. Tällaisessa tilanteessa kannattaa koettaa odottaa kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen varmenteen nouto tehdään uudelleen.
Yksittäinen yhtiö – varmenteen käyttö ja jakaminen
Nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön hakeman varmenteen voi jakaa muiden käytettäväksi Procountorissa. Samaa varmennetta voivat hyödyntää useat käyttäjät, eikä heidän tarvitse erikseen tunnistautua tulorekisterin asiointipalveluun esim. ilmoittamisen yhteydessä.
Jotta käyttäjä voi lähettää palkkatietoilmoituksia tulorekisteriin, hänellä tulee olla ympäristön käyttäjähallinnassa kaikki oikeudet kohdissa Ilmoitukset ja Tulorekisterivarmenne. Näin hän pääsee muodostamaan ilmoituksen ja lähettämään sen tulorekisteriin Procountorin kautta.
Tilitoimisto – varmenteen käyttö ja jakaminen
Nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön hakeman varmenteen voi jakaa muiden tilitoimiston edustajien käytettäväksi Procountorissa. Samaa varmennetta voivat hyödyntää useat käyttäjät, eikä heidän tarvitse erikseen tunnistautua tulorekisterin asiointipalveluun esimerkiksi ilmoittamisen yhteydessä. Tätä tilitoimistolle haettua varmennetta voi käyttää asiakasympäristöissä.
Ilmoitusten lähettäminen tilitoimiston varmennetta käyttäen asiakasympäristöissä edellyttää sitä, että ilmoittavalla henkilöllä on
- tilitoimistoympäristössä kaikki oikeudet Tulorekisterivarmenteeseen, ja
- asiakasympäristöissä kaikki oikeudet Ilmoituksiin.
Näin ollen tilitoimistojen ei tarvitse hakea kuin yksi varmenne tilitoimistoympäristöönsä ja käyttää tätä varmennetta myöskin asiakasympäristöissä.
Huomioithan, että ilmoituksella käytettävä (tilitoimiston) varmenne tulee vielä määrittää käyttäjäkohtaisesti kohdassa Omat tiedot ja asetukset > Käytettävä tulorekisterivarmenne, jotta ohjelma tietää, että asiakkaan kohdalla käytetään tilitoimiston varmennetta.
Yllä olevassa kuvassa on kuvattu tilitoimiston varmennekäytäntö. Nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö Tero on hakenut tilitoimistolle jo varmenteen. Jotta työntekijä Maija voi ilmoittaa tilitoimiston asiakkaiden palkkatietoilmoituksia tulorekisteriin, hänen on ensin saatava tilitoimistoympäristöstä oikeus varmenteen käyttämiseen. Tero antaa sen Procountorin kohdasta Käyttäjät ja käyttöoikeudet sallimalla Maijalle kaikki oikeudet kohtaan Tulorekisterivarmenne. Tämän jälkeen Maijalle sallitaan vielä asiakasympäristöstä kohtaan Käyttäjät ja käyttöoikeudet > Ilmoitukset kaikki oikeudet. Nyt Maija voi käyttää tilitoimiston varmennetta asiakasympäristöissään.
Monissa yhtiöissä – varmenteen käyttö ja jakaminen
Tilanteessa, jossa palkkatietojen ilmoittajalla on monta eri yritystä ja heille on kaikille haettu oma varmenne, tulee ilmoittajalle sallia jokaiseen ympäristöön kaikki käyttöoikeudet kohtaan Ilmoitukset ja Tulorekisterivarmenne. Tämä tilanne koskee tapauksia, joissa ei ole tilitoimistoa, joka käyttä yhtä varmennetta.
Ilmoituksia lähettäessä ilmoittajan tulee valita Omat tiedot ja asetukset -näkymän Käytettävä tulorekisterivarmenne -kentästä, minkä yrityksen varmennetta hän haluaa käyttää tietyn Procountor-ympäristön ilmoituksien lähettämisessä. Tämä valinta tulee tehdä, jotta tulorekisteriin lähetetään ilmoitukset aina sen yrityksen varmenteella, jonka palkkatietoja ilmoitetaan. Nykyisen ympäristön varmenne -valinnalla käytetään aina sen ympäristön varmennetta, jossa ilmoitusta ollaan lähettämässä.
Huomioithan, että tämä tilanne koskee henkilöitä, joilla on useampi yritys, jonka ilmoituksia hän lähettää ja jokaisella näistä yrityksistä on haettuna oma varmenne. Sen sijaan kun käytetään tilitoimiston varmennetta asiakkaiden ilmoituksilla, toimitaan tämän ohjeen mukaan.
Varmenteen uusiminen
Varmenne on voimassa kaksi vuotta, minkä jälkeen varmenne on tarvittaessa uusittava. Uusimispyyntö tehdään Procountorista Varmenne-näkymältä toiminnolla Varmenteen uusinta. Varmenteen voi uusia aikaisintaan 60 vuorokautta ennen sen vanhenemista. Kun varmenteen uusiminen tehdään varmenteen voimassaoloaikana, ei uusimiseen tarvita vahvaa tunnistautumista tulorekisterin asiointipalveluun.
Uusittaessa varmennetta, on tärkeää varmistaa, että Omat tiedot ja asetukset -näkymällä on valittuna se varmenne, joka halutaan uusia. Tarkempaa tietoa varmenteen uusimisesta on saatavilla tästä artikkelista.
Yleiset virhetilanteet varmenteen haussa ja käytössä
Virheviesti: Invalid Credentials
- Virheellinen siirtotunnus ja/tai kertakäyttösalasana: tarkista, että Nouda uusi varmenne -ikkunassa annettavat siirtotunnus ja kertakäyttösalasana ovat varmasti ja täsmällisesti oikein.
- Virheellinen Y-tunnus: Procountor hakee Y-tunnuksen Yrityksen tunniste -kenttään automaattisesti kyseessä olevan ympäristön tiedoista. Jos Y-tunnus on määritelty Procountorin Perustiedot-näkymälle esimerkiksi ilman väliviivaa tai muulla tavoin virheellisesti, voi tämä johtaa virheeseen tulorekisterivarmenteen asettamisen yhteydessä. Mikäli Y-tunnus on asetettu väärin Perustiedot-näkymälle, tulee se käydä siis korjaamassa oikeaan muotoon, ja palata sitten tekemään varmenteen noutopyyntöä uudelleen Nouda uusi varmenne -ikkunaan.
- Virheellinen kanava rajapinnan asetuksissa: rajapinnan asetuksissa ei saa olla aktivoituna SFTP-valintaa, vaan ainoana kanavana voi olla Web Service -valinta.
Virheviesti: Aktiivista tulorekisterivarmennetta ei löytynyt yritykselle x
- Syynä tähän voi olla, että käytettävää varmennetta ei ole määritetty kohdassa Omat tiedot ja asetukset > Käytettävä tulorekisterivarmenne.
Virheviesti: Yrityksen ja käytetyn tulorekisterivarmenteen Y-tunnus eivät vastaa toisiaan. Tästä johtuen ilmoitusta ei voida lähettää.
- Procountor-ympäristön Y-tunnus, johon varmenne on haettu, ja varmenteelle määritetty Y-tunnus tule olla sama. Perustiedoissa määritetyn Y-tunnuksen (Hallinta > Yrityksen tiedot > Perustiedot) tulee siis olla sama Y-tunnus, kuin varmennetta haettaessa on määritetty tulorekisteriin.
Virheviesti: Käytetty varmenne ei ole yhteensopiva ilmoituksen lähettäjäksi merkityn yrityksen kanssa. Lähettäjällä tulee olla sama tunniste yrityksen perustiedoissa, kuin käytetyllä varmenteella.
- Syynä ilmoitukseen voi olla, että Y-tunnus, jota tulorekisterivarmenteen haussa on käytetty, ei vastaa Procountor-ympäristössä olevaa Y-tunnusta (Hallinta > Yrityksen tiedot > Perustiedot). Tunnuksen tule olla täysin sama väliviivoineen, joka tulorekisteriin on ilmoitettu.
- Toinen mahdollinen syy on, että käytössä olevaa tulorekisterivarmennetta on muutettu, kun ilmoituksen lähetys on vielä kesken. Huomaathan, että ilmoituksen lähetyksen aikana ei tule vaihtaa Omat tiedot ja asetukset -näkymällä valittua, käytössä olevaa varmennetta.
Virheviesti: Odottamaton tekninen virhe tai Tekninen virhe
- Varmenne tulisi hakea uudestaan tulorekisteristä ja täydentää se Procountoriin.
- Toinen syy saattaa olle, että tulorekisterin palvelussa on ruuhkaa ja tästä syystä ilmoitus päätyy virheeseen.
Virheviesti: Aineiston skeema on virheellinen
- Virheviesti liittyy työsuhteen päättymisen syyhyn tai "Rekisteröinnin peruste (Keva)" on määritetty virheellisesti (Palkat > Palkansaajarekisteri > Palkkatiedot).
- Kohta "Rekisteröinnin peruste (Keva)" tulisi täyttää vain tilanteessa, jossa kuulutan Kevan vakuuttumisen piiriin. Kevan rekisteröinnin koodisto löytyy täältä. Procontorin Keva-ohjauksista löydät ohjeistuksen täältä.
Virheviesti: Tulolajille ei voi antaa negatiivista määrä-tietoa
- Kun palkkatietoilmoitus jää virheeseen negatiivisen määrä-tiedon takia, niin ongelma on usein päivämäärätiedoissa. Mikäli laskelmalla on käytetty samaan tulolajiin kohdistuvia palkkalajeja, yhdistetään rivit palkkatietoilmoitukselle vain jos päivämäärätiedot ovat yhteneväiset.
- Mikäli laskelmalla on rivikohtaisesti annettu sellainen ansaintajakso, jolle ei löydy samaan tulolajiin kohdistuvaa positiivista riviä samalla ansaintajaksolla, ei rivejä voida yhdistää ja negatiivinen palkkarivi nousee ilmoitukselle erikseen. Tällöin yksi ratkaisu on tyhjentää näiden laskelmarivien ansaintajaksot, koska kyseessä on vapaaehtoinen lisätieto.
- Mikäli laskelmalla on negatiivinen palkkalaji, jolla on vastaparina positiivinen palkkarivi samalla koodilla, tulee näiden ansaintajaksojen olla samat tai molempien tulee olla tyhjät.