Tiliotteet ja viitemaksut kulkevat eri aineistolla pankista Procountoriin. Mikäli yrityksen ja pankin välillä tehdyllä sopimuksella ei ole sovittu viitemaksujen siirrosta, Procountorissa tehdyt myyntilaskut eivät kohdistu maksetuksi. Lisäksi myynneistä saapuvat suoritukset näkyvät tässä tapauksessa tilioteaineistolla vain yhtenä kokonaissummana ja myyntien osalta ei tarjota erittelyä kuka myyntilaskun maksoi ja mihin myyntilaskuun se on tarkoitettu.
Tiliotteen ja viitemaksujen puuttuminen Procountorista voi johtua pankissa määritellyistä asetuksista tai siitä, ettei kyseisellä tilillä ole ollut tapahtumia juuri kyseisenä päivänä. Mikäli tiliotteella ei ole ollut tapahtumia, Procountorissa näkyy viimeisin tiliote, jossa on tapahtumia.
- Tiliotteet luetaan ohjelmaan sisään Procountor-ympäristöön asetetun pankkitilinumeron perusteella. Tarkista, että pankkitili on määritetty ohjelman kohtaan Hallinta > Yrityksen tiedot > Pankkiyhteydet.
Tiliotteiden ja viitemaksujen puuttumista kannattaa lähteä selvittämään pankista tai pankkisopimukselta seuraavien kohtien pohjalta:
- Tiliotejakso, eli pankissa voi olla sovittuna jokin muu kuin päivätiliote esimerkiksi viikko- tai kuukausi-tiliote, jolloin tiliote saapuu vasta seuraavan kuun vaihteessa. Tiliotejakso on hyvä varmistaa pankkikonttorista.
- Tiliotteen puuttuminen voi johtua myös siitä, ettei pankissa ole laitettu tiliotesopimukselle aineistonhoitajaksi ja tiliotteen noutajaksi Procountoria.
- Syynä voi olla myös se, että pankissa tiliote on laitettu muodostumaan Procountoriin noudon kannalta väärään kanavaan. Nordeasta, Aktiasta, Nooa- ja Säästöpankeista, POP-Pankeista, Danske Bankista, Handelsbankenista, S-pankista, Ålandsbankenista ja OP-ryhmän pankeista tiliote noudetaan Web Services –kanavasta eikä PATU- eli eräsiirtokanavasta. SEB-pankin tiliotteet noudetaan PATU- eli eräsiirtokanavasta.
- Syynä voi olla myös se, että pankki on asettanut aineiston muodostumaan virheellisessä tiedostomuodossa. Tiliotteet noudetaan TITO-muotoisina tai viitemaksut KTL-muotoisina.
- Mikäli sopimuksen voimassaolo ja sen sisältämät tiedot on tarkistettu pankista, voi olla kyse siitä, ettei tilillä ole ollut tapahtumia. Pankit eivät yleensä muodosta ns. tyhjiä tiliotteita, jos tilillä ei ole ollut tapahtumia (Poikkeuksena on mm. SEB pankki, jonka muodostamat tiliotteet ovat erilaisia, joten ne luetaan myös tyhjinä Procountoriin).