Ennen kuluttajaverkkolaskutuksen ja/tai suoramaksujen käyttöönottoa Procountorin asiakasrekisteri tulee olla luotuna vähintäänkin kuluttaja-asiakkaitten osalta. Kuluttajaverkkolaskuasiakkaiden ja suoramaksuasiakkaiden asiakasrekisteri voidaan kohdentaa CRM/ERP –järjestelmän asiakasrekisteriin kuluttaja-asiakkaiden osalta esimerkiksi yhtenäisen asiakasnumeron perusteella.
Kuluttajaverkkolaskutus ja suoramaksujen välittäminen edellyttävät Procountorissa hieman erilaisia toimenpiteitä siirretyn laskuaineiston osalta, ja siksi on tärkeää varmistaa kuluttajaverkkolaskutarpeiden ohella suoramaksu-ominaisuuden tarpeet.
1. Tee pankin kanssa sopimus verkkolaskujen ja kuluttajaverkkolaskujen (e-lasku) lähettämisestä.
- Verkkolaskuosoitteet on tallennettava ohjelmaan omiin verkkolaskuosoitteisiin (Hallinta > Yrityksen tiedot > Verkkolasku- ja skannausosoitteet).
2. Lähetä Procountorista Laskuttajailmoitus, jonka avulla ilmoitetaan omaan pankkiin, että Procountorista välitetään kuluttajaverkkolaskuja. Oma pankki välittää tämän tiedon pohjalta tiedon muihin pankkeihin, että yritys on valmis lähettämään asiakkailleen kuluttajaverkkolaskuja. Tarkemmat ohjeet kuluttajaverkkolaskutuksen aloittamisesta löytyy täältä.
- Tämän jälkeen pankkien asiakkailla on mahdollisuus tilata laskuttajalta e-lasku omassa verkkopankissaan.
3. Kuluttaja tekee e-laskutilauksen omassa verkkopankissaan hakemalla kyseisen laskuttajan e-laskutilauksissa.
4. E-laskutilaus välittyy Procountoriin, jossa asiakkaan on käsiteltävä saapunut vastaanottoilmoitus ja kohdistettava se asiakasrekisterissä olevaan asiakkaaseen. Tarkemmat tiedot vastaanottoilmoituksen käsittelyyn löytyy täältä.
5. Kohdistuksen ja Procountorin asiakasrekisterin päivityksen jälkeen tieto e-laskutilauksesta (laskukanava ja sen vaatimat tiedot) tulee päivittää CRM/ERP-ohjelman rekisteriin.
6. Laskuaineisto muodostetaan CRM/ERP-ohjelamssa oikeilla laskukanavatiedoilla ja laskuaineisto siirretään Procountoriin.
7. Kuluttajaverkkolasku lähetetään Procountorista pankin kautta kuluttaja-asiakkaalle. Tarkemmat ohjeet lähettämisestä löytyvät täältä.
8. Kuluttaja maksaa laskun verkkopankissa, jonka jälkeen maksu kohdistuu laskuun. Laskun tilaksi tulee Maksettu. Suoritus voidaan siirtää CRM/ERP-järjestelmään.
Vaiheet 5-8 voidaan automatisoida Procountorin ja CRM/ERP-järjestelmän välillä integraatioita rakentamalla. Automaation aste ja tapa vaihtelee tiedonsiirtoteknologiasta riippuen. Integraatiomahdollisuuksien selvittämisen osalta ota yhteyttä osoitteeseen liittymat@procountor.com