Yleisyritys Oy:llä on käytössään Eurocard-liittymä. Kerttu Kirjanpitäjä näkee kohdassa Haku > Eurocard-tapahtumat, että Eurocard-tapahtumia olisi kohdistunut sellaisille henkilöille, kenellä Eurocardia ei ole edes käytössään. Mistä virhe johtuu ja miten tapahtumat saadaan kohdistumaan oikealle henkilölle?
Ratkaisu:
Eurocard-tapahtumat kohdistuvat henkilönumeron perusteella, joka henkilörekisterissä syötetään asiakasnumero-kenttään. Eurocard-tapahtumilla, jotka Eurocard-liittymän kautta toimitetaan, tulee olla sama henkilönumero kuin Procountorissa samalla henkilöllä.
Kerttu Kirjanpitäjän tulee aluksi varmistaa Procountorista, onhan ainakin niille henkilöille annettu uniikit henkilönumerot Asiakasnumero-kenttään, joille on tarkoitus kohdistaa Eurocard-tapahtumia. Tämän voi tarkistaa kohdassa Rekisterit > Henkilörekisteri. Henkilönumero ilmoitetaan henkilön laskutustiedoissa Asiakasnumero-kentässä.
Toinen vaihe olisi varmistaa, ovathan samat henkilönumerot myös Eurocardilla tiedossaan ja ilmoittaahan Eurocard henkilönumerot myös toimittamallaan aineistolla oikein. Kerttu Kirjanpitäjä voi olla yhteydessä Eurocardiin sähköpostitse corporatesupport@eurocard.fi tai puhelimitse 09-69 399 415.
Jos Eurocardin toimittamalla aineistolla henkilönumero on tyhjä, ei kohdistumista oikealle henkilölle Procountorissa tapahdu, vaikka tällä henkilöllä Procountorin puolella asiakasnumero-kentässä olisi oikea henkilönumero. Tyhjällä henkilönumerolla saapuneet tapahtumat kohdistuvat henkilörekisteriin sellaisille henkilöille kenellä asiakasnumero-kenttä on myös tyhjä.
Jos Eurocard virheellisesti toimittaa tapahtumia ilman henkilönumeroa, voi Eurocard korjata tämän tilanteen jatkoa ajatellen pyynnöstä. Kerttu Kirjanpitäjän tulee sopia tästä Eurocardin kanssa.
Procountorin puolella jo saapuneiden tapahtumien kohdistaminen uudelleen oikealle henkilönumerolle on kuitenkin sellainen toimenpide, mitä Eurocard tai käyttäjä itse Procountorissa ei voi tehdä.
Jos on tarve kohdistaa jo saapuneita tapahtumia Procountorissa uudelleen, tulee käyttäjän olla yhteydessä tästä Procountorin asiakaspalveluun esimerkiksi yhteydenottolomakkeen kautta. Kerttu Kirjanpitäjä on tässä esimerkissä Procountorin asiakaspalveluun yhteydessä ja ilmoittaa viestissään yrityksen nimen ja y-tunnuksen, luettelee, mitkä tapahtumat tulee kohdistaa uudelleen sekä kertoo myös tiedon siitä, mille henkilönumerolle eli asiakasnumerolle tapahtumat tulee kohdistaa.
Procountorin asiakaspalvelu vahvistaa sitten käyttäjälle, kun tapahtumat on kohdistettu uudelleen.