Häiriötiedotteestamme saat ajantasaisen tiedon, esiintyykö Allekirjoitus -palvelussa häiriöitä, jotka vaikuttavat palvelun käyttöön.
Procountorin asiakaspalvelu auttaa Allekirjoitus -palvelun käyttöön liittyvissä kysymyksissä. Tilanteiden selvittämisessä asiakaspalvelu saattaa tarvita ID-numeroa, joka toimii asiakirjan eli kirjekuoren tunnuksena.
Löydät ID-numeron seuraavasti:
- Asiakirjan ID-numeron löydät siirtymällä asiakirjalle joko Allekirjoitus -palvelun etusivulta tai arkiston kautta. Paina asiakirjan otsikkoa, jolloin saat asiakirjan lisätiedot ja ID-numeron näkyville.
- Allekirjoituskutsun vastaanottaja näkee ID-numeron (kirjekuoren tunnuksen) sähköpostitse lähetetyn allekirjoituskutsun alaviitteestä.
Usein kysytyt kysymykset
Miksi Allekirjoitus -palvelun aktivointilinkki ei tule sähköpostiin?
- Tarkistathan ensin, että aktivointilinkki ei ole ohjautunut sähköpostisi roskapostikansioon.
- Allekirjoitus -palvelun sähköpostiviestit tulevat osoitteesta noreply@allekirjoitus.procountor.com, osoitteen voi lisätä sähköpostiin turvalliseksi lähettäjäksi.
- Oma sähköpostipalvelun tarjoaja on saattanut estää sähköpostit osoitteesta noreply@allekirjoitus.procountor.com. Voit tarkistaa sähköpostipalvelun tarjoajaltasi (tai omalta it-osastoltasi), että kyseinen osoite on sallittujen listalla.
- Sähköpostiohjelma on ohjannut viestin karanteenilistalle.
- Mikäli et edelleen saa aktivointilinkkiä sähköpostiisi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Lähetin asiakirjan allekirjoitettavaksi, mutta vastaanottajan tietoja pitäisi muuttaa jälkikäteen
- Voit muokata lähetetyn asiakirjan vastaanottajan tietoja Allekirjoitus -palvelussa valitsemalla asiakirjan Esikatselu -alasvetovalikosta yksityiskohdat ja tämän jälkeen painamalla kynä -kuvaketta (muokkaa vastaanottajaa). Tietojen muokkaamisen jälkeen voit lähettää allekirjoituskutsun korjatuilla tiedoilla uudelleen Tallenna ja ilmoita -painikkeella.
Miksi lähettämäni allekirjoituskutsu ei mene perille sähköpostitse
Tässä mahdollisia syitä, miksi sähköpostiviesti ei ole mennyt perille:
- Viesti on ohjautunut sähköpostissa roskapostikansioon tai johonkin muuhun kansioon (esim. mainokset).
- Kutsun vastaanottajan tulisi varmistaa, ettei viesti ole ohjautunut roskapostikansioon.
- Sähköpostiohjelma on estänyt sähköpostit, jotka tulevat Allekirjoitus-palvelun osoitteesta noreply@allekirjoitus.procountor.com.
- Suosittelemme, että kutsun vastaanottaja lisää osoitteen sähköpostiin turvalliseksi lähettäjäksi.
- Vastaanottajan sähköpostiohjelma palauttaa viestin.
- Näin voi käydä, jos vastaanottajalla on automaattinen vastaus sähköpostissa käytössä (esim. Olen lomalla -viesti). Allekirjoituskutsun voi lähettää uudelleen, kun automaattinen vastaus on poistettu.
- Sähköpostiohjelma on ohjannut viestin karanteenilistalle.
Valitsin allekirjoitustavaksi tekstiviestin, mutta vastaanottaja ei saa tekstiviestiä puhelimeensa.
- Onko puhelinnumero virheellinen? Mikäli puhelinnumero on virheellinen, Allekirjoitus -palvelussa voi muokata allekirjoitettavaksi lähetetyn asiakirjan vastaanottajan tietoja ja lähettää tämän jälkeen allekirjoituskutsu uudelleen.
- Tekstiviestin uudelleenlähetys. Kun vastaanottaja on allekirjoittamassa asiakirjaa tekstiviestillä, mutta tekstiviesti ei tule perille, voi hän pyytää palvelua lähettämään tekstiviestin uudelleen.
- Yhteys asiakaspalveluun. Mikäli numero on oikea ja puhelin on käynnistetty uudelleen, mutta tekstiviesti ei tule perille, asiakaspalvelumme voi selvittää tilannetta tarkemmin.
Miksi asiakirjan lataaminen Allekirjoitus -palveluun ei onnistu?
- Yrität ladata palveluun allekirjoitettavaksi pdf-dokumenttia, joka on salasanalla suojattu. Palvelu ei tue salasanalla suojattuja PDF -dokumentteja.
- Yrität ladata palveluun allekirjoitettavaksi pdf-dokumenttia, joka on kooltaan liian iso. Palvelu ei tue yli 20MB kokoisten pdf-dokumenttien allekirjoittamista. Suosittelemme, että palveluun ladataan maksimissaan 10MB kokoisia tiedostoja. Joidenkin allekirjoitustapojen (esim.vahva pankkitunnistautuminen) yhteydessä asiakirjojen kokorajoituksena on maksimissaan 10 MB.
- Tarkistathan, että PDF -dokumentti on tulostusvalmis (print ready). Adobe Readerissa tämän voi tarkistaa siirtymällä Tulostimen -asetuksiin. Tulostimen alasvetovalikossa tulisi olla valittuna Adobe PDF.
Sain allekirjoituskutsun sähköpostitse, mutta sähköpostissa oleva linkki Tarkasta asiakirjat ei toimi.
- Linkkiä yritetään avata selaimella, jota Allekirjoitus -palvelu ei tue tai selaimen versio on liian vanha. Palvelua voi käyttää seuraavilla selaimilla:
- Chrome v58+
- Firefox v53+
- Edge v79+
- Safari v10+
- Opera v43+
- Puhelimella selaimet: Chrome v58 ja Safari v9+
Miten toimia, jos asiakirja on jo allekirjoitettu, mutta allekirjoittajia puuttuu?
Allekirjoittajien määrää ei pääse enää muokkaamaan, kun asiakirja on lähetetty allekirjoitettavaksi. Jos asiakirja on jo allekirjoitettu, mutta siitä puuttuu vielä jonkun allekirjoitus, on tähän kolme vaihtoehtoa:
- Tulostetaan allekirjoitettu asiakirja, ja puuttuva allekirjoittaja allekirjoittaa sen manuaalisesti.
- Lähetetään alkuperäinen (allekirjoittamaton) asiakirja uudelleen kaikille allekirjoitettavaksi.
- Lähetetään alkuperäinen (allekirjoittamaton) asiakirja erikseen allekirjoitettavaksi vain sille, jonka allekirjoitus puuttuu. Huom! Tässä tapauksessa kaikkien allekirjoitukset eivät näy samalla asiakirjalla.
Palveluun ei voi lisätä jo allekirjoitettua asiakirjaa ja lähettää sitä uudelleen allekirjoitettavaksi.
Saanko palautettua keskeytetyn asiakirjan?
- Jos valitset jonkun asiakirjan kohdalla Keskeytä, ei asiakirjaa saa enää palautettua.
- Asiakirja menee keskeyttämisen myötä ns. valmiiksi, minkä vuoksi sitä ei enää pääse palauttamaan.
- Kun asiakirja on keskeytetty, tulee tarvittaessa aloittaa allekirjoitusprosessi uudelleen normaaliin tapaan Uusi kirjekuori -painikkeen kautta.
Voiko Allekirjoitus -palvelulla allekirjoittaa asiakirjoja, jotka toimitetaan pankille?
- Kyllä. Allekirjoitus -palvelulla tehdyt allekirjoitukset ovat päteviä kaikissa Suomen pankeissa.
Miten käyttäjien rooleja muokataan Allekirjoitus -palvelussa?
- Vain Ylläpitäjä -roolilla olevat käyttäjät voivat muokata käyttäjien rooleja.
- Lue lisää roolien muokkaamisesta täältä.