Tilinpäätöksen allekirjoittaminen -asiakirjaprosessi
Tilinpäätösasiakirjojen lähettäminen allekirjoitettavaksi onnistuu Allekirjoitus -palvelussa nopeasti ja vaivattomasti.
Tilinpäätöksen allekirjoittamista varten suunnitellun asiakirjaprosessin avulla lataat helposti tilinpäätösasiakirjat ja lähetät ne sähköisesti allekirjoitettavaksi hallituksen jäsenille ja tilintarkastajalle.
Allekirjoitus -palvelussa pääset Tilinpäätöksen allekirjoittaminen -asiakirjaprosessiin painamalla etusivun Aloita -painiketta ja valitsemalla Uusi kirjekuori -näkymällä Tilinpäätöksen allekirjoittaminen.
Toimi tämän jälkeen alla olevan ohjeistuksen mukaan:
Vaihe 1
Lataa ensin pääasiallinen tilinpäätösasiakirja Valitse tiedosto -painikkeella ja lisää tämän jälkeen tarvittavat liitteet Lisää liitteitä -painikkeella.
Vaihe 2
Hae hallitusten jäsenten ja tilintarkastajan tiedot kaupparekisteristä syöttämällä yrityksen y-tunnus sille varattuun kenttään ja paina tämän jälkeen Hae automaattisesti -painiketta. Valitse haluamasi allekirjoitusmenetelmä, jolla asiakirjat allekirjoitetaan.
Vaihtoehtoisesti voit syöttää tiedot myös käsin.
Vaihe 3
Viimeistele tilinpäätösasiakirjojen lähetys. Muuta halutessasi saateviestiä sekä määrittele allekirjoitukselle määräaika, jonka puitteissa allekirjoitus tulisi suorittaa. Voit syöttää myös päivämäärän automaattiselle muistutusviestille, jolloin allekirjoittajille lähtee ohjelmasta muistutusviesti, mikäli allekirjoituksia ei ole vielä suoritettu.
Tämän jälkeen voit lähettää tilinpäätösasiakirjan liitteinen allekirjoittajille Lähetä allekirjoitettavaksi -painikkeella.
Mitä tapahtuu seuraavaksi:
- Kaikki vastaanottajat saavat sähköpostikutsun tarkastelemaan asiakirjoja.
- Ensin hallituksen jäsenet ja toimitusjohtaja voivat allekirjoittaa asiakirjat valitsemallasi allekirjoitusmenetelmällä.
- Tilintarkastaja saa asiakirjat automaattisesti, kun muut ovat ne allekirjoittaneet. Tilintarkastaja voi allekirjoittaa asiakirjat pankkitunnuksillaan.