Du kan hitta en dubbel betalning på två sätt beroende på om kunden har betalat kundfakturan med eller utan OCR/referens.
Exempel 1: Kunden har betalat hela fakturan med OCR/referensnumret och fakturan har kvitterats som betald. Därefter betalar kunden en gång till med samma OCR-nummer.
Den andra betalningen allokeras inte till fakturan eftersom den redan har statusen Betald. Alltså kommer betalningen inte att få någon allokering i referensmaterialet och inte heller markeras med OK. Det här kan du enkelt kontrollera med hjälp av rapporten Rapportering>Betalningsrapporter>Utredningsrapport, referensbetalningar, som visar betalningar som inkommit under den sökta perioden men inte blivit allokerade automatiskt. Både i den här rapporten och Rapportering>Betalningsrapporter>Rapport över referensbetalningar kan sökningen även göras med summan som sökvillkor. Detta visar allt ankommet referensbetalningsmaterial.
Exempel 2: Kunden har betalat fakturan och fakturan har kvitterats som betald. Kunden gör sedan en ny betalning utan referensnummer.
Denna betalning syns bara på kontoutdraget, dvs. inget referensmaterial har kommit från banken. Uppgifterna om betalningen visas via Betalningar>Kontoutdrag.