Med Affärspartnersrapporten kan du skriva ut rapporter om affärspartner baserat på olika sökkriterier.
Du kan komma åt affärspartnersrapportvyn från programmet under Rapporter > Registerrapporter >Affärspartnersrapport.
Sökning
För att kunna köra affärspartnersrapporter måste användaren ha minst läsrättigheter i avsnitten Försäljning - Kundregister, Inköp - Leverantörsregister och/eller Löner - Personregister, som definieras i vyn Användare och Användarrättigheter.
Sortering och utskrift
Utskriftsformat
- När du väljer formatet Detaljerad rapport öppnas en ny sida där affärspartnerns information listas. Genom den detaljerade rapporten kan du granska affärspartnerns registeruppgifter. Uppgifter i den djupgående affärspartnersrapporten kan sorteras efter kolumner genom att klicka på kolumnrubriken. Följande knappar finns på den detaljerade affärspartnersrapporten:
- Med knappen Visa basuppgifter kommer du till sidan Basuppgifter för den valda affärspartnern.
- Med knappen Visa administration kommer du till sidan administrationsuppgifter för den valda affärspartnern.
- Med knappen Förvalda produkter kan du granska de förvalda produkter som sparats för affärspartnern.
- HTML-valet öppnar rapporten i HTML-format, till exempel för utskrift.
- Excel-valet öppnar rapporten i Excel-format.
Sorteringsordning
I menyn väljer du vilken egenskap affärspartnerna ska sorteras efter i listan. Sortering kan göras efter följande uppgifter:
- Namn
- Kod
- Kundnummer
- Gatuadress
- Stad
- Fakturakanal
- Kontaktperson
- Valuta
- Språk
- Hemkommun
- Beskattningskommun
Sökkriterier
- I sökkriterierna definieras vilka sökkriterier som används för att söka affärspartner till rapporten.
- I avsnittets övre del definieras om de sökta affärspartnerna är kunder, leverantörer eller personer.
- I avsnittet Sökvillkor för grupper definieras om gruppens sökvillkor är “och” eller “eller”, det vill säga om partner x tillhör grupp a och b eller grupp a eller b. Om Grupper av affärspartner i två plan används kan sökning också göras efter huvudgrupp.
- Med valet Aktiv/passiv kan du definiera om alla, aktiva eller passiva affärspartners ska sökas.
- Med valen Ansvarig person, status och åtgärd kan sökningar göras baserat på CRM-uppgifter.
- Mer information om sökning i Procountor finns här.
Registeruppgifter
- I avsnitten väljer du de fält som ska visas i affärspartnersrapporten.
- För att underlätta valet kan du klicka på förstoringsglasikonen, som öppnar ett större valfönster.
Övre knappar
- Sök affärspartner: Med knappen skrivs rapporten ut baserat på de angivna sökvillkoren, den valda registeruppgifter samt sorterings- och utskriftsvillkoren.
- Välj alla fält: Med knappen väljs alla fält i listan i avsnittet Registeruppgifter.
- Rensa fältval: Knappen rensar alla gjorda val.
Adressetiketter
Det går inte att skriva ut adressetiketter för affärspartners direkt från Procountor, men den information som behövs för etiketterna kan fås ut från Procountor i ett snyggt Excel-format.
- Välj utskriftsformatet Excel.
- Välj de affärspartners som ska inkluderas i rapporten.
- I avsnittet Registerinformation väljer du de fält som ska inkluderas på etiketterna (namn och gatuadress eller namn och fakturaadress).
- Klicka på knappen Sök affärspartner.
- Ett Excel-ark skapas med kolumnerna Namn, Tillägg, Gatuadress, Postnummer, Stad och Land. De här uppgifter kan användas för etiketter med hjälp av Microsoft Office-paketets etikettutskriftsfunktioner. De exakta etikettskrivarfunktionerna beror på vilken version av Office-paketet som används.
Sökord: Kundlista, Leverantörslista, Kontaktinformation, Paketadresskort, Paketadresskort