Det går att använda affärspartnergrupper i två plan i affärspartnerregistret, dvs. organisera vanliga affärspartnergrupper i huvudgrupper. Syftet med funktionen är att underlätta hanteringen av stora affärspartnerregister.
När funktionen är aktiv finns den under Register > Huvudgrupper. Huvudgruppsfunktionen är inte aktiverad som standard. Funktionen aktiveras genom att markera kryssrutan Grupper av affärspartner i två plan under Administration > Uppgifter om företaget > Inställningar.
Huvudgruppen är en affärspartnergrupp på högre nivå. Det går bara att lägga till vanliga affärspartnergrupper till huvudgruppen, dvs. det går inte att lägga till en affärspartner direkt i huvudgruppen.
Varje affärspartner kan endast tillhöra en affärspartnergrupp under en huvudgrupp. Men en affärspartner kan tillhöra flera affärspartnergrupper om grupperna ingår i olika huvudgrupper.
I vyn Huvudgrupper kan du lägga till och ta bort huvudgrupper. Här kan du välja vilka affärspartnergrupper som ska ingå i de olika huvudgrupperna. Administrationen av huvudgrupper är nästan identisk som administrationen av vanliga affärspartnergrupper – det handlar om huvudgrupper i stället för grupper och om grupper i stället för affärspartner.
Knappen Infoga/Åtskilj öppnar vyn för att hantera detta. Markera grupper och huvudgrupper i listorna och använd knapparna i den övre raden för att foga samman eller skilja grupperna åt.
Du kan använda huvudgruppen som sökvillkor i de flesta registersökningar, till exempel när du bläddrar i affärspartnerregistret eller skapar en ny faktura eller ett massutskick. Om huvudgrupperna är aktiva visar affärspartnerrapporten en uppgift om vilka huvudgrupper en affärspartner hör till, om registeruppgiften Affärspartnergrupp väljs med för rapporten.