Här beskrivs hur användaren kan göra en direktbetalning utan en faktura. När betalningen är gjord finns det ingen faktura eller bokföring kopplad till den. Betalningen kommer att synas på bankkontoutdraget som en icke-allokerad utbetalning.
Ny betalning
Tryck på knappen Skapa ny betalning i vyn för direkt girering för att börja skapa en ny betalningstransaktion.
Obligatoriska fält är Betalningssätt, Från konto, Betaldag, Betalas (belopp), Mottagarens namn och Mottagarens kontonummer.
Om betalningssättet är Inrikesbetalning så ska även mottagarens BIC-kod och clearingnummer anges.
Kopiera betalning
Om du har gjort direkta gireringar tidigare kan du söka efter dem genom att ange ett datumintervall och klicka på Sök. I knappraden över sökresultatet finns knappen Kopiera betalning, med den kan en tidigare betalningstransaktion kopieras. Detta underlättar vid betalningen genom att mottagarens uppgifter redan är ifyllda. Korrigera uppgifterna i betalningstransaktionen och tryck sedan på Betala.
Utlandsbetalning med direkt girering
Vid en utlandsbetalning med funktionen Direkt girering så måste fler uppgifter anges.
Alla uppgifter om mottagaren måste fyllas i för att banken inte ska avvisa betalningstransaktionen.
Misslyckade betalningar och utskick
Om någonting skulle gå fel med betalningen hanteras det via Misslyckade betalningar och utskick. Vyn för betalningsfel visar en lista på alla betalningar från Procountor som har blivit avvisade av banken på grund av någon form av problem, exempelvis otillräckligt saldo på kontot. Alla betalningsfelmeddelanden kommer direkt från banken. Procountor förmedlar vidare felmeddelandet till den person som utfärdat betalningen. När felet har åtgärdats kan betalningen sedan skickas på nytt från Procountor via Betalningsvyn på fakturan.
Läs mer om Misslyckade betalningar och utskick.