Här kan företagets Systemadministratör tilldela eller ändra användares användarrättigheter i Procountor. Även en användare som har Alla rättigheter för punkten Företagets användaradministration har möjligheten att ändra dem. Beroende på användarens rättigheter syns olika funktioner i programmenyn och i de olika vyernas aktionsrader.
Instruktionsvideo
Klicka här för att se instruktionsvideon. Videon kommer att öppnas i ett nytt fönster.
Obs! Företagets systemadministratör ska se till att användarna har de rättigheter som behövs för Procountor-miljön. En användare som har Alla rättigheter för punkten Företagets användaradministration har möjlighet att redigera användarrättigheter. Till exempel är det viktigt att se till före semestrar att det finns användare som har rättighet bland annat att betala fakturor.
Det finns färdiga roller med förvalda användarrättigheter, t.ex. Kundreskontra och Ledning/Granskare. Klicka här för att läsa mer om behörigheter för användarroller.
Färdiga roller kan lätt ändras genom att byta förvalda alternativ. Ett undantag är Personalrollen som inte kan redigeras. Vi rekommenderar att endast systemadministratören och dennes ersättare har fullständiga rättigheter till företagets användaradministration. Dessa personer har möjlighet att ändra användarrättigheterna för alla.
Inga roller har färdiga rättigheter att betala fakturor.
Knapparna överst på sidan
Spara - Knappen är endast valbar om ändringar gjorts, och används när användarrättigheter har korrigerats. Om ändringar har gjorts men inte sparats kommer systemet att ställa en kontrollfråga om du inte vill spara ändringarna när du försöker gå till en annan sida i miljön. Knappen är inte valbar om en användare endast lagts till eller tagits bort.
Skapa ny användare - Med denna knapp kan du skapa en ny användare i Procountor. Det här är aktuellt om personen inte har en användare i Procountor sedan tidigare. Klicka här för att läsa mer hur du gör för att lägga till en ny användare.
Lägg till befintlig användare - Med denna knapp kan du lägga till en person som har en användare i Procountor sedan tidigare. Klicka här för att läsa mer hur du gör för att lägga till en befintlig användare.
Ta bort en användare
För att ta bort en användare från den aktuella miljön, börja med att kryssa i rutan bredvid användarens namn. Knappen Ta bort är nu valbar. Efter att du tryckt på knappen ställer programmet en kontrollfråga till dig om du verkligen vill ta bort användaren. Fortsätt genom att trycka OK om du vill ta bort användaren. Du behöver inte trycka på knappen Spara för att denna typ av åtgärd ska sparas.
Ändra användarrättigheter
För att ändra en användares användarrättigheter börjar du med att kryssa i rutan bredvid användaren eller användarna som du vill redigera. Användaren eller användarna visas då till höger. Därefter kan du korrigera användarens roll eller enskilda användarrättigheter. Spara ändringarna genom att trycka på knappen Spara.
När användarrättigheterna ändras i ett visst företag påverkar det inte användarens verksamhet i övriga företag som användaren har rättigheter till.
Klicka här för att se vilka behörigheter de olika definierade användarrollerna har.
Läs också mer om Begränsningar i användarbehörigheter.
Skriv ut användaruppgifter
Du kan se en användares rättigheter genom att kryssa i rutan bredvid. Använd knappen Öppna för att visa användarrättigheterna Excel eller HTML-format.
Visa ändringar i användarrättigheter
För att se vad, av vem och när korrigeringar har gjorts i användarrättigheterna, kryssa i rutan bredvid användarens namn under rubriken Användarrättigheter och tryck på knappen Visa ändringar i användarrättigheter.