Här finns nödvändiga dokument och instruktioner för att koppla företagets bankkonto till Procountor. Detta gör att företaget bland annat kan betala sina leverantörsfakturor eller se sina kontoutdrag direkt i Procountor.
Koppla ihop bankkontot med Procountor
Bankerna sköter all nödvändig set-up för att koppla ihop kundens bankkonto till Procountor. Det kan ta olika lång tid eftersom bankerna har olika rutiner för att skapa kopplingen som gör det möjligt för dem att skicka de nödvändiga filerna till Procountor. Därför är det bra att ta kontakt med din bank eller att fylla i de nödvändiga dokumenten så tidigt som möjligt. Ledtiderna är mellan några dagar upp till tre veckor för bankerna.
Dokument för ifyllning
Danske Bank
Fyll i dokumentet Anslutningsfullmakt Danske Bank.docx. Enligt Bolagsverket ska fullmakten undertecknas av behöriga firmatecknare. Observera att VD:s rätt att teckna firma enligt löpande förvaltning inte gäller avtal med banken. Signera dokumentet och sänd originalet till:
Accountor Finago AB
Att: Johannes F.
Hälsingegatan 49
113 31 Stockholm
OBS! I rutan "Gäller följande avtalsnummer i Danske Bank Business Online" ska Procountors kundnummer 3H0655 anges, ändra inte detta nummer i dokumentet.
Procountor signerar fullmakten och sänder vidare den till Danske Bank.
English version: Anslutningsfullmakt Danske Bank Eng .docx
Danske Bank sköter då kopplingen till Procountor. När de är klara skickas en bekräftelse till Procountor som sedan återkopplar till kund.
Nordea
Fyll i dokumentet Extern Checklista eller den engelska versionen External Checklist och sänd den till kundservice@procountor.com. Lämna gärna en kommentar om ni har svårt att fylla i alla uppgifter på dokumentet, eller exempelvis texten "vill ha mer information". Viktigaste är att fylla i företagets namn, organisationsnummer, kontaktperson och telefonnummer.
Därefter kommer Nordea att skicka ut dokument för signering.
Nordea sköter då kopplingen till Procountor. När de är klara skickas en bekräftelse till Procountor som sedan återkopplar till kund.
OBS! Denna rutin gäller för både nya och befintliga kunder som vill ha sina Nordea-konton kopplade till till Procountor. Har du redan ett eller flera konton hos Nordea som är kopplade till Procountor och vill koppla ytterligare ett nyöppnat konto så gäller samma rutin som ovan.
Direktkontakt med banken
Handelsbanken
Vänligen klicka här för att beställa kopplingen på Handelsbankens hemsida.
När kopplingen till Procountor är gjord kontaktar Handelsbanken Procountors kundservice, som meddelar företagets kontaktperson att bankkopplingen är klar och redo att använda.
SEB
Vänligen klicka här för att beställa kopplingen på SEB:s hemsida.
När kopplingen till Procountor är gjord kontaktar SEB Procountors kundservice, som meddelar företagets kontaktperson att bankkopplingen är klar och redo att använda.
Swedbank
Vänligen kontakta ert bankkontor och meddela dem om att ni ska börja använda Procountor. Säg till bankkontoret att ni vill koppla Kontoinformation via programleverantör.
Utöver detta är även följande fyra Swedbank-tjänster nödvändiga för att bankkopplingen ska fungera:
- Integrationstjänsten
- Leverantörsbetalningstjänsten
- Filöverföringstjänsten
- Godkänna betalningsuppdrag-tjänsten
Swedbank skickar ut nödvändiga dokument (blankett BL2240 för Swedbank-kunder, blankett BL2240S för Sparbanken-kunder) för kopplingen mellan dem och Procountor till kunden för signering.
När kopplingen till Procountor är gjord kontaktar Swedbank kunden.
Leverantörsbetalningstjänst med återrapportering i internetbank
Kunden måste ange Procountors kundnummer hos bankgirot 523401 till Swedbank/Sparbanken för upplägg av Bankgirots Leverantörsbetalningstjänst. Återrapportering ska gå till Swedbanks servicebyrå (internetbank).
OBS! För kunder med Swedbank där kopplingen är gjord efter 2019 är det inte möjligt att göra utlandsbetalningar från Procountor. Detta beror på att Swedbank har tagit bort funktionen internt.
Sökord: bankavtal, bankfullmakt