Ibland förekommer det felmeddelanden i Procountor och på den här sidan redogör vi kring dessa. Kontakta Procountors kundservice ifall ett felmeddelande visas upprepade gånger.
Möjliga felmeddelanden
I Procountor finns följande felmeddelanden:
* Det gick inte att öppna popup-fönstret
* Fel på servern
* Fel vid upprättande av nätverksanslutning
* Det uppstod ett fel när du sparade
* Sessionen håller på att gå ut
* Sessionen har gått ut
* Java-miljöns minne är fullt
* Föråldrad programversion i cacheminnet
Beskrivning av felmeddelandena
Det gick inte att öppna popup-fönstret
Ifall popup-fönster har förhindrats visas meddelandet "Det gick inte att öppna popup-fönstret". Beroende på operativsystemet, webbläsaren eller Java-versionen kan det emellertid hända att detta meddelande inte visas.
Om du kvitterar meddelandet med knappen Fortsätt försöker programmet öppna det nya webbläsarfönstret på ett alternativt sätt. Beroende på operativsystem, webbläsaren eller Java-version kan det tyvärr bli så att det inte lyckas. För att kunna använda Procountor till fullo rekommenderar vi därför att du tillåter popup-fönster på adressen procountor.com.
Fel på servern
Det händer att Procountor visar felmeddelandet Fel på servern.
I allmänhet handlar det om en kortvarig störning. Vänta ett tag och försök igen. Om felmeddelandet upprepas är det bra om man stänger ner webbläsaren och startar om. Om det inte hjälper, kontakta Procountors kundservice.
Ju mer information du kan ge desto enklare är det för oss att utreda orsaken.
Exempelvis så behöver vi veta på vilken sida och vid vilken åtgärd som felmeddelandet visades (t.ex. när du tryckte på knappen Spara på sidan Affärspartner > Basuppgifter om kunden). Information om sidan och de olika stegen du tog för att komma dit visas upptill på sidan.
Om ett fel uppstår kan kundservice vara intresserade av uppgifter om meddelanden som kommit till Java-konsollen. Dit kommer uppgifter om eventuella fel i anslutning till Procountor som finns på användarens dator.
Vid fel behöver kundeservicen ofta veta vilket system användaren har. I Procountor finns uppgifterna under punkten Uppgifter från kundens system som finns på sidan Information om programmet.
Brandväggen (firewall) eller proxyservern kan vid vissa inställningar medföra avbrott i internettrafiken eller förhindra trafiken helt och hållet. Även i sådana situationer visas felmeddelandet Fel på servern. Då är det anledning att kontrollera att brandväggen och proxyservern tillåter kontakter till Procountor-servern på IP-adressen 89.250.52.21 helt fritt eller åtminstone till portarna 443 (krypterad förbindelse) och 80 (normala webbsidor) från samtliga portar på kundens dator. Om en
proxy-server används kan *.procountor.com ställas in som undantag i Internet Explorer under punkten Tools / Internet options / LAN settings / Advanced / Exceptions.
Fel när nätverksanslutningen upprättades
Om det förekommer allvarliga störningar i nätverksanslutningen visar Procountor felmeddelandet Fel på nätverksanslutningen.
Du kan kontrollera hur nätverksanslutningen fungerar med funktionen Utför test av nätverksanslutning, som finns på sidan Information om Programmet i Procountor. Bredbandsförbindelse 20-50 ms i snitt är normalt utan databasförbindelse. Datasförbindelse 50-100 ms i snitt normalt. Om de värden du får avviker betydligt från dessa kan de vara bra att göra om testen några gånger för säkerhets skull.
Det uppstod ett fel när du sparade
Om brandväggen eller proxyservern förhindrar trafiken kan det hända att meddelandet Det uppstod ett fel när du sparade visas när du försöker spara en faktura. Då är det anledning att kontrollera att brandväggen och proxyservern tillåter kontakt med Procountor-servern på IP-adressen 89.250.52.21 helt fritt eller åtminstone till portarna 443 (krypterad förbindelse) och 80 (normala webbsidor) från samtliga portar på kundens dator.
Sessionen håller på att gå ut
Ifall Procountor inte används på en timme avslutas sessionen automatiskt men användaren får en varning dessförinnan. Som användning räknas händelser i databasen: när du sparar eller söker en uppgift återaktiveras sessionen. Om du matar in långa uppgifter utan att spara dem kan det hända att sessionen går ut. En avvikande sessionstid kan definieras specifikt för varje användare. Kontakta kundservice om du vill ändra hur länge det tar innan en session går ut.
Sessionen har gått ut
Om du inte använder Procountor på en timme stängs sessionen automatiskt och du får ett meddelande om detta. När en session har gått ut ska du logga ut, stänga webbläsaren, starta om och öppna en ny session.
Meddelandet Sessionen har gått ut
Om IP-adressen för kundens dator ändras mitt under en session visas ett meddelande om att sessionen håller på att gå ut. Av informationssäkerhetsskäl tillåts inte byte av IP-adress mitt under en session. Se alltså till att varken brandväggen eller proxyservern ändrar den IP-adress som syns på Procountor-servern under sessionen. Detta felmeddelande visas också i situationer där kakor (cookies) inte tillåts från Procountor.
Java-miljöns minne är fullt
Vissa versioner av Java reserverar minne på datorn upp till en viss gräns. Då ger Procountor felmeddelandet Java-miljöns minne är fullt.
Rätta till situationen genom att reglera den mängd minne som reserverats för Java.
Föråldrad programversion i cacheminnet
Efter uppdateringar av Procountor kan det hända att det finns en föråldrad programversion på arbetsstationens (webbläsarens, Javas) cacheminne (cache/Temporary internet files). Då ger Procountor felmeddelandet "Föråldrad programversion i cacheminnet".
Rätta till situationen genom att tömma cacheminnet.