Ibland kan det vara nödvändigt att annullera en fakturabetalning, till exempel om det efter betalningen upptäcks att fakturans eller betalningsuppgifter är ofullständig eller felaktig på något sätt. På denna sida hittar du instruktioner för att annullera betalningen i olika situationer.
Annullera betalningstransaktion med status Betalning kö till bank
När betalningstransaktionen på fakturan har status Betalning kö till bank har betalningstransaktionen ännu inte överförts till banken för behandling och kan annulleras enligt följande:
1. Sök fakturan i programmet under Sökning > Sökning av verifikat. Sökningen kan göras till exempel genom att skriva fakturanumret i Sök-fältet och ange verifikatslag eller ange statusen Betalning kö till bank i sökvillkoren. När du har angett sökvillkoren, tryck på Sök fakturor i det övre vänstra hörnet.
2. Gå till Betalning-vyn för fakturan från sökresultaten genom att aktivera den aktuella fakturan i sökresultaten (om fakturan är den enda eller första i sökresultaten är den aktiverad som standard) och tryck på Betalning-knappen ovanför sökresultaten.
3. I den öppnade Betalning-vyn, tryck på knappen Annullera betalningstransaktion i avsnittet Betalningstransaktioner i mitten av vyn.
4. Betalningen har avbrutits. Om det fortfarande finns andra, redan behandlade betalningstransaktioner kvar på fakturan, ändras dess status till Delvis betald. Annars ändras fakturans status till Godkänd, vilket gör att betalningsuppgifter kan redigeras vid behov i Betalning-vyn och fakturan kan läggas till betalning igen med Betala-knappen. Om uppgifter i Faktura-vyn fortfarande behöver redigeras, gå till Faktura-vyn (Gå till > Faktura) och återställ fakturan till status Under behandling med funktionen Redigera > Återställ till statusen Under behandling, varefter fakturauppgifter kan redigeras.
Ta bort betalningstransaktion med status Överförd till bank
När betalningstransaktionen på fakturan har status Överförd till bank har betalningstransaktionen överförts till banken för behandling och kan inte längre annulleras. Om banken av någon anledning (till exempel på grund av felaktigt mottagarkontonummer eller otillräckligt kontosaldo) har avvisat betalningen och företaget har fått ett meddelande om detta, kan betalningstransaktionen med status Överförd till bank tas bort från fakturan. Om betalningen däremot har behandlats framgångsrikt av banken, det vill säga om inget avvisningsmeddelande har mottagits, ska en betalningstransaktion med status Överförd till bank inte tas bort.
Betalningstransaktionen med status Överförd till bank kan tas bort i Procountor enligt följande (om betalningstransaktionen har avvisats av banken):
1. Sök fakturan i programmet under Sökning > Sökning av verifikat. Sökningen kan göras till exempel genom att skriva fakturanumret i Sök-fältet och ange verifikatslag eller ange statusen Överförd till bank i sökvillkoren. När du har angett sökvillkor, tryck på Sök fakturor i det övre vänstra hörnet.
2. Gå till Betalning-vyn för den aktuella fakturan från sökresultaten genom att aktivera den aktuella fakturan i sökresultaten (om fakturan är den enda eller första i sökresultaten är den aktiverad som standard) och tryck på Betalning-knappen ovanför sökresultaten.
3. I den öppnade Betalning-vyn, tryck på knappen Ta bort betalningstransaktion i avsnittet Betalningstransaktioner i mitten av vyn.
4. Betalningstransaktionen har tagits bort. Om det fortfarande finns andra, redan behandlade betalningstransaktioner kvar på fakturan, ändras dess status till Delvis betald. Annars ändras fakturans status till Godkänd, vilket gör att betalningsuppgifter kan redigeras vid behov i Betalning-vyn och fakturan kan läggas till betalning igen med Betala-knappen. Om uppgifter i Faktura-vyn fortfarande behöver redigeras, gå till Faktura-vyn (Gå till > Faktura) och återställ fakturan till status Under behandling med funktionen Redigera > Återställ till statusen under behandling, varefter fakturauppgifter kan redigeras.
Ta bort betalningstransaktion med status Betalad utanför Procountor
När betalningstransaktionen på fakturan har status Betalad utanför Procountor har betalningstransaktionen antingen lagts till fakturan manuellt med knappen Markera betalad utanför Procountor i Betalning-vyn eller fakturan har markerats som betald via Kontoavstämning.
Betalningstransaktionen med status Betalad utanför Procountor kan tas bort från fakturan enligt följande:
1. Sök fakturan i programmet under Sökning > Sökning av verifikat. Sökningen kan göras till exempel genom att skriva fakturanumret i Sök-fältet och ange verifikatslag eller ange statusen Betalad utanför Procountor i sökvillkoren. När du har angett sökvillkor, tryck på Sök fakturor i det övre vänstra hörnet.
2. Gå till Betalning-vyn för den aktuella fakturan från sökresultaten genom att aktivera den aktuella fakturan i sökresultaten (om fakturan är den enda eller första i sökresultaten är den aktiverad som standard) och tryck på Betalning-knappen ovanför sökresultaten.
3. I den öppnade Betalning-vyn, tryck på knappen Ta bort betalningstransaktion i avsnittet Betalningstransaktioner i mitten av vyn.
4. Betalningstransaktionen har tagits bort. Om det fortfarande finns andra, redan behandlade betalningstransaktioner kvar på fakturan, ändras dess status till Delvis betald. Annars ändras fakturans status till Godkänd. Om uppgifter i Faktura-vyn fortfarande behöver redigeras, gå till Faktura-vyn (Gå till > Faktura) och återställ fakturan till status Under behandling med funktionen Redigera > Återställ till statusen under behandling, varefter fakturauppgifter kan redigeras.
Betalningstransaktion med status Betald
När betalningstransaktionen på fakturan har status Betald betyder det att betalningstransaktionen har behandlats av banken och markerats som Betald i Procountor baserat på det hämtade kontoutdraget. En betalningstransaktion med status Betald kan inte tas bort eller annulleras.
En annan situation där betalningstransaktionen på fakturan får status Betalad är om fakturan markeras som betalad via Allokering av betalningar-vyn. Denna allokering kan inte heller ångras av användaren, så när du använder funktionen bör du se till att allokera den faktura som är avsedd att allokeras.