I listan Betalningar > Allokering av betalningar visas de leverantörs-, rese- och kostnadsfakturor samt momsdeklarationer som inte matchats som betalade utifrån uppgifterna på kontoutdragen och fortfarande har statusen Överförd till banken.
Listan kan innehålla transaktioner som har betalats utan referens/OCR eller som misslyckats eftersom kontot inte hade täckning. Om kontot inte har täckning för hela klumpsumman, godkänner inte banken någon av betalningarna. Läs mer om Misslyckade betalningar.
Datumet för betalningen bestäms utifrån betalningstransaktionen. Betalningstransaktionens bokföringsdatum på kontoutdraget används som betaldag för verifikationen.
Betalningstransaktionerna på listan ska granskas mot kontoutdraget. Om det konstateras att en faktura har blivit betald, markerar du kryssrutan i första kolumnen för den fakturaraden. Alla fakturor i listan som konstateras ha blivit betalda markeras på samma sätt. Klicka till slut på Allokera valda i den övre knappraden. Då ändras statusen för de markerade fakturorna till Betald och dessa fakturor tas bort från listan Allokering av betalningar.
När du klickar på Faktura öppnas fakturauppgifterna för vald rad.
När du klickar på Bokföring öppnas bokföringssidan för vald rad.
Obs! Om företaget får vecko- eller månadskontoutdrag innehåller listan alltid sådana transaktioner som inte har kvitterats som betalda eftersom kontoutdraget där transaktionerna visas inte har kommit än. Det är alltså bäst att kontrollera transaktionerna efter att kontoutdraget har kommit.
Om fakturans status av någon anledning inte har ändrats till Betald kan det bero på att betalningen har överförts på natten, då syns betalningen först på nästa dags kontoutdrag. Det är bäst att vänta med att betala fakturan på nytt tills betaldagens kontoutdrag har anlänt för att vara säker på att betalningen inte skickades iväg från kontot på första försöket.
För att åter lägga in fakturan för betalning ska statusen Överförd till bank annulleras.