1. Spara bankkontonumret i Procountor
- Bankkontonumret som ska kopplas till Procountor sparas i programmet under Administration > Uppgifter om företaget> Bankförbindelser. Var noga med att spara kontonumret korrekt så att det rätta numret sparas i programmet.
- Det rekommenderas att spara bankkontonumret i Procountor innan bankförbindelsefullmakten skickas till banken, så att kontot redan är sparat i Procountor när banken skickar det första kontoutdraget till Procountor. Kontoutdragen läses in i Procountor baserat på bankkontonumret, så för att inkommande kontoutdrag ska hamna i företagets Procountor-miljö måste bankkontot vara sparat i Procountor under Bankförbindelser.
- Ett nytt bankkonto läggs till med knappen Lägg till. Spara även bankens namn i fältet Bank och ange ett bokföringskonto för bankkontot i fältet Bokföringskonto. Standardbokföringskontot är 1910. Standardkontot kan också ändras i efterhand med knappen Byt konto.
- För att kunna spara försäljningsfakturor i Procountor måste minst ett bankkonto vara sparat under Bankförbindelser.
2. Fyll i bankförbindelsefullmaktsformuläret/-formulären och skicka dem till banken
- Fyll i ett separat formulär för varje konto som du vill koppla till Procountor.
- Bankkontot måste vara ett företagskonto för att kunna användas i Procountor. Generellt sett kan banker inte ge programvaruföretag rätt att förmedla betalningsdata från en privatpersons konto.
- Det är möjligt att koppla konton i andra valutor än EUR till Procountor, men kontona måste vara från en finsk bank.
- Vi rekommenderar dagliga kontoutdrag (istället för veckovisa eller månatliga) för att programmet ska visa aktuell information, till exempel om öppna fakturor.
- Varje bank har sitt eget fullmaktsformulär. Bankspecifika fullmaktsformulär hittar du här.
- Skicka fullmaktsformulären till banken på den adress som banken angett eller direkt till företagets egen bankkontor.
2.1 Utländska bankkonton
- Utländska bankers bankkonton kan inte kopplas till Procountor. Det är dock möjligt att spara ett utländskt bankkonto i Procountor under Bankförbindelser, vilket gör att kontonumret kan visas till exempel på försäljningsfakturor.
- Det är dock inte möjligt att öppna betalningsförbindelser till ett utländskt bankkonto i Procountor, vilket innebär att betalningar inte kan göras från kontot och kontoutdrag inte kan importeras till programmet.
- Kontonumret måste vara i IBAN-format. Programmet accepterar inte BBAN-format. För att lägga till ett bankkonto under Bankförbindelser måste du ange information i fälten Kontonr, BIC, Kontots valuta och Bokföringskonto i fönstret Lägg till kontonummer.
- Om du vill att det utländska bankkontot ska visas på försäljningsfakturor, markera rutan Visa konto på fakturamall. Inga andra rutor behöver markeras eftersom betalningar inte kan göras från utländska bankkonton i Procountor.
3. Spara affärssignum och ange kontoinställningar
- När banken har behandlat avtalet, meddelar den företagets representant om det affärssignum som krävs för betalningar enligt de kontaktuppgifter som angetts i bankförbindelsefullmakten. När du har fått affärssignum från banken, fyll i det under Bankförbindelser.
- Fyll även i övrig information om bankkontot under Bankförbindelser:
- Markera de betalningsmetoder som avtalats i bankförbindelsefullmakten. Om du är osäker på om en viss betalningsmetod ingår i avtalet med banken, kontakta banken för att kontrollera. För att kunna göra betalningar från Procountor måste minst betalningsmetoden Banköverföring vara vald.
- Markera en av kontona som Förvalt betalningskonto, vilket är det konto som används som standard för utgående betalningar. Även om endast ett bankkonto används, måste detta val markeras, det vill säga förvalt betalningskonto måste vara angivet för att betalningar ska kunna göras.
- Om Realtidssaldo ingår i bankens avtal, aktivera funktionen.
- Om det är ett konto hos Danske Bank, Nordea eller OP Bank, kontrollera bankförbindelsefullmakten eller här för att se vilket WS-kanalnummer som gäller för kontot och välj detta nummer i WS-kundnummer-menyn under Bankförbindelser.
4. Testa vid behov att anslutningen fungerar
- Bankförbindelsefullmakten görs direkt mellan kundföretaget och banken, och Accountor Finago får ingen information om bankförbindelsefullmakten, såsom när fullmakten har aktiverats i banken. När du har fått affärssignum från banken som krävs för betalningar, kan du testa anslutningen genom att betala vilken faktura som helst.
- Om fullmakten har behandlats av banken, inställningarna är korrekta och betalningen behandlas framgångsrikt av banken, hämtas kontoutdraget till Procountor morgonen efter betalningsdagen (förutsatt att dagligt kontoutdrag används).
- Du kan se de kontoutdrag som har kommit till Procountor under Betalningar > Kontoutdrag och referensbetalningar. Observera att ett kontoutdrag endast skapas i Procountor om det har funnits transaktioner på kontot under den period som kontoutdraget avser.
- När en betalning allokeras till en faktura från kontoutdraget, markeras fakturan som Betald.
Om kontoutdraget inte kommer till Procountor
Om kontoutdraget inte kommer till Procountor morgonen efter betalningsdagen, kan orsaken vara någon av följande:
- Bankförbindelsen har inte aktiverats i banken.
- Affärssignum har sparats i fel format i Procountor.
- Ett felaktigt WS-kundnummer har valts för bankkontot (om Nordea eller OP) under Bankförbindelser.
- Kontot har inte täckning, eller betalningen har av någon annan anledning avvisats av banken. Vi meddelar användaren som gjorde betalningen via e-post om alla avvisningar som banken meddelar Accountor Finago om.
- En annat intervall än dagligt kontoutdrag har avtalats med banken.
- Betalningen har gjorts (dvs. knappen Betala har tryckts) efter dagens sista betalningskörning och betalningen har därför skickats till banken först vid nästa morgons första betalningskörning.
- Den angivna betalningsdagen är inte en bankdag. Om betalningsdagen till exempel är en lördag, behandlas betalningen av banken först nästa bankdag, dvs. måndag, och kontoutdraget hämtas till Procountor på tisdagen.
Om fakturan inte markeras som Betald
Om kontoutdraget kommer till Procountor, men betalningstransaktionen trots detta inte markeras som Betald utan stannar i statusen Överförd till bank:
- Kontrollera med banken att avtalet inkluderar specifikation av utgående betalningar på kontoutdraget.
- Om specifikationen saknas, är alla utgående betalningar vanligtvis samlade på kontoutdraget under förklaringen702 GIRERING, och de enskilda betalningarna kan då inte allokeras till fakturor.
- Situationen löses genom att be banken lägga till specifikation av utgående betalningar på kontoutdraget, så att framtida utgående betalningstransaktioner visas specificerade på kontoutdraget.
Om betalningstransaktionen inte heller ingår i kontoutdragets totalsumma, tyder detta på att betalningen har avvisats av banken.
5. Kontrollera förvalda konteringar
- Kontrollera om de förvalda konteringarna för kontoutdrag och referensbetalningar är som avsett, eller om några ändringar behöver göras.
- Under Administration > Uppgifter om bokföringen > Förvalda värden för kontering kan du granska och vid behov ändra de förvalda konteringarna för kontoutdrag och referensbetalningar.