Av olika orsaker kan det finnas behov av att annullera betalningen av en faktura. Annulleringen av en fakturabetalning utförs via leverantörsfakturans sida Betalning.
Ytterligare information om hur en betalning annulleras finns här.
Du hittar till den här funktionen genom att gå till Sökning av verifikat och ange Fakturor att betala som Typ av sökning.
Det går också att komma till Sökning av verifikat > Fakturor att betala genom att välja lämpligt alternativ bland snabblänkarna på startsidan.
Situation 1: Fakturan är betald
Om en faktura har allokerats till betalning utifrån en banktransaktion och har statusen Betald, kan den inte längre annulleras.
Om en faktura är markerad som betald på annat sätt, dvs. fakturans status är Betald utanför Procountor, kan markeringen tas bort. Det gör du genom att först söka efter fakturan med Sökning av verifikat > Fakturor att betala och klicka på fakturan för att komma till sidan för Betalning.
Överst på betalsidan visas att fakturans status är Betald utanför Procountor, och i fältet Betalningstransaktioner finns en betalningstransaktionsrad där det står Betald utanför Procountor i kolumnen Betalningstransaktionens status. Denna rad kan tas bort genom att klicka på knappen Ta bort betalningstransaktion som finns mitt på sidan till vänster.
Raden raderas efter en bekräftelsefråga. Om det var den enda betalningstransaktionsraden för fakturan får den nu statusen Godkänd.
Situation 2: Fakturans betalningsuppgift har skickats till banken
När fakturans betalningsuppgift har skickats till banken är fakturans status Överförd till banken. När banken meddelar att fakturan är betalad ändras fakturans status till Betald. Banken kan dock avvisa betalningen t.ex. om mottagarens kontonummer är felaktigt, eller om täckning saknas på kontot. Då utförs inte betalningen, utan fakturans status är fortfarande Överförd till banken.
Denna status kan annulleras genom att söka fakturan via Sökning av verifikat > Fakturor att betala och gå till fakturans sida för Betalning. Överst på betalsidan visas att fakturans status är Överförd till banken, och i fältet Betalningstransaktioner finns en betalningstransaktionsrad där Överförd till banken visas i kolumnen Betalningstransaktionens status. Denna rad kan tas bort genom att klicka på knappen Ta bort betalningstransaktion som finns mitt på sidan till vänster.
Raden raderas efter en bekräftelsefråga. Om det var den enda betalningstransaktionsraden för fakturan får den nu statusen Godkänd.
Obs! Innan statusen Överförd till banken annulleras, är det bäst att kontrollera att betalningen faktiskt har avvisats av banken och att den inte bara är fördröjd så att fakturan betalas flera gånger.
Situation 3: Fakturan har betalats
När en faktura har betalats i Procountor men betalningsuppgiften ännu inte har överförts till banken är fakturans status Betalning kö till bank. Om fakturan ändå inte ska betalas eller om uppgifterna ska ändras, måste betalningen först annulleras.
Statusen Betalning kö till bank kan annulleras genom att söka fakturan med Sökning av verifikat > Fakturor att betala och gå till fakturans sida för Betalning. Överst på betalsidan visas att fakturans status är Betalning kö till bank, och i fältet Betalningstransaktioner finns en betalningstransaktionsrad där Betalning kö till bank visas i kolumnen Betalningstransaktionens status. Denna rad kan tas bort genom att klicka på knappen Annullera betalningstransaktion som finns mitt på sidan till vänster.
Om detta var den enda betalningstransaktionsraden för fakturan får den nu statusen Godkänd.
Ilremissor överförs till banken genast och har inte i något skede statusen Betalning kö till bank. Om en sådan betalning ska annulleras måste detta avtalas med banken.
Situation 4: Fakturan är godkänd
En faktura med status Godkänd kan betalas på nytt, men uppgifterna på fakturan kan inte ändras.
Om fakturauppgifterna ska redigeras (t.ex. betalningsmottagarens kontonummer ska ändras), måste den återställas till statusen Under behandling. Det gör du i vyn Granskning, som kan öppnas genom att klicka på knappen Gå till i den övre knappraden och välja Granskning. I den vyn finns knappen Undantag med alternativet Återställ till status "Under behandling".