På denna hjälpsida beskriver vi hur du navigerar mellan olika sektioner och vyer i Procountor. Vi går igenom programmets huvudmeny och dess olika sektioner samt toppmenyn och dess funktioner.
Huvudmenyn till vänster
Navigering mellan olika sektioner i Procountor sker via huvudmenyn till vänster i programmet. När du för muspekaren över en viss sektion i menyn, öppnas en lista till höger med vyer, rapporter och helheter som finns under den sektionen.
I det övre vänstra hörnet av den öppnade listan finns en låsikon. Genom att klicka på den kan du låsa listan under den valda sektionen så att den förblir synlig hela tiden. Om listan inte låses, försvinner den automatiskt när du navigerar till en vy i listan.
Huvudmenyns sektioner
Huvudmenyns sektioner och deras vyer, rapporter och helheter listas nedan. Om det är en helhet visas en >-symbol efter namnet, och du kan visa undersektionerna genom att klicka på symbolen.
Ny
Via denna sektion kan du skapa nya försäljningsfakturor, inköpsfakturor samt rese- eller kostnadsfakturor.
Sökning
Via denna sektion kan du söka alla programmets verifikationer, dvs. fakturor, order, memorialverifdikat, skatter på eget initiativ och löneberäkningar, och fortsätta bearbeta dem, t.ex. godkänna och lägga dem för betalning. Du kan också spara egna sökningar som visas i denna sektion.
- Verifikationssökning
- Traditionell verifikationssökning: den gamla verifikationssökningen som fortfarande är tillgänglig parallellt med den nya, men som kommer att tas bort senare.
- Öppna fakturor
- Öppna försäljningsfakturor
- Öppna leverantörsfakturor
- Fakturor att granska
Betalningar
Via denna sektion kan du bläddra igenom kontoutdrag och referensbetalningsdata som anländer till programmet, göra betalningsallokeringar och utföra betalningar med funktionen Direkt överföring.
Rapportering
Via denna sektion kan du navigera till programmets olika rapporter, såsom rapportering för olika verifikatstyper, betalningsrapporter och bokföringsrapporter.
- Försäljningsrapportering
- Inköpsrapportering
- Rese- och kostnadsrapporter
- Lönerapporter
- Kassaflödesrapportering
- Administrativ rapportering
- Rapportering av registerdimensioner
- Bokföringsrapporter
- Budgetrapporter
- Registerrapporter
- Lönrapporter
- Betalningsrapporter
- Tilläggsrapporter
- Avstämningsverktyg
Bokföring
I denna sektion hittar du funktioner för att skapa och söka memorialverifikat samt Periodiseringsverktyget. Även momsberäkning, avstämnings- och bokslutsverktyg samt balansspecifikation finns i denna sektion.
- Nytt memorialverifikat
- Registreringsverktyg
- Sökning memorialverifikat
- Momsberäkning
- Bokföringsrapporter
- Periodiseringsverktyg
- Avstämningsverktyg
- Bokslutsverktyg
- Arkiverade bokslutsuppgifter
- Balansspecifikation
Register
I denna sektion hittar du affärspartner- och produktregister.
- Affärspartner
- Affärspartnergrupper
- Produkter
- Produktgrupper
- Fakturagrupper
- Kundregister
- Produktregister, försäljning
- Leverantörsregister
- Produktregister, inköp
- Personregister
- Massutskick
Löner
Via denna sektion kan du skapa och söka lönelistor samt hantera person- och löntagaregister. Den gamla löneberäkningssektionen som användes före inkomstregistret finns under Löner (-2018).
- Ny lönelista
- Personregister
- Löntagaregister
- Sökning av lönelistor
- Sökning av löneberäkning
- Rapportering
- Löner (-2018)
Deklarationer
Via denna sektion skapas myndighetsdeklarationer, såsom uppgiftslämnare för skatter på eget initiativ och inkomstregisterdeklarationer. Deklarationer kan också sökas och granskas via denna sektion.
- Uppgiftslämnare för skatter på eget initiativ
- Sammandragsdeklaration för moms
- Inkomstskattedeklaration
- Inkomstregister
- Sökning av öppna deklarationer
- Certifikat
Administration
Via denna sektion kan du redigera företagsuppgifter och användarinställningar, standardinställningar för löneberäkning och bokföring samt hantera företagets användare och redigera användarrättigheter. Funktionen Import av material finns också i denna sektion, och misslyckade betalningar och utskick kan hanteras via sektionen.
- Uppgifter om företaget
- Uppgifter om bokföringen
- Uppgifter om löneberäkningen
- Löneuppgifter (-2018)
- Användare och användarrättigheter
- Import av material
- Grunda en ny miljö
- Misslyckade betalningar och utskick
- Faktureringshistorik
Toppmenyn
Till exempel sökning av olika vyer eller affärspartner, redigering av egna uppgifter, byte av miljö och utloggning sker via programmets toppmeny.
- Hem-knappen tar dig till Procountors startsida.
- Sök-knappen öppnar ett sökfält där du kan söka efter t.ex. Procountors vyer, verifikationer och affärspartner.
- Via företagsmenyn kan du byta Procountor-miljö. Om användarkontot är kopplat till mer än en miljö, visas alla tillgängliga Procountor-miljöer som användarkontot är kopplat till i företagsmenyn.
- Via knappen Öppna Procountor Store kan du bekanta dig med tillgängliga tilläggstjänster i Procountor.
- Knappen Öppna i nytt fönster öppnar programmet i en ny flik i webbläsaren.
- Via knappen Anteckningar kan du skapa egna anteckningar.
- Knappen Basuppgifter öppnar en meny med följande alternativ:
- Egna uppgifter och inställningar: redigera egna uppgifter
- Instruktionsbok: öppna Procountors handbok i en ny flik i webbläsaren
- Support och feedback: gå till Procountors kontaktformulär där du kan skicka en kontaktförfrågan eller feedback.
-
Öppen guidad introduktion: öppna en lista över åtgärder som ska utföras vid start
Information om programmet: här ser du information om din webbläsare, operativsystem och Procountor-version - API-klientsessioner
- API-klientnycklar
- GDPR-filbank: här hittar du dokument relaterade till EU:s dataskyddsförordning.
- Logga ut
Sidinfoknapp i nedre högra hörnet
- Sidinfoknappen i nedre högra hörnet öppnar ett nytt fönster med information om den vy eller rapport som användaren befinner sig på när knappen trycks. I fönstret listas länkar till Procountors handbok som är relaterade till den aktuella vyn.
- Platsen och synligheten för informationsknappen kan ställas in i vyn Egna uppgifter och inställningar med knappen Teman.