Kontoutdrag och referensbetalningar hämtas som två separata filer från banken. Som standard i bankkopplingarna så avtalas att båda filtyperna ska skickas av banken, men om annat avtalats så kan det vara orsaken till att filen saknas. Om referensbetalningsfilen saknas kan kundfakturor inte allokeras som Betald.
Förutsättningar för att få filerna
- Avtalet med banken har signerats för bankkopplingen mot Procountor.
- Transaktioner har skett.
- Bankkontots detaljer har sparats i Procountor-miljön på sidan Bankförbindelser. Kontoutdragen importeras till miljöerna i Procountor med hjälp av de bankkonton som sparats.
Ett bankkonto kan endast existera i en miljö i Procountor.
Orsaker till att de saknas
I starten
- Har ni precis startat användningen av Procountor kan det vara så att bankopplingen inte är klar, efter att avtalet med banken signerats tar det ett par dagar för banken att sätta upp kopplingen. Läs mer på sidan Bankfullmakter och koppling till Procountor om du inte begärt koppling.
- Beroende på din bank så skickas första kontoutdraget efter att bankkopplingen är klar först när det skett transaktioner på bankkontot.
- Har ett avtal gjort som faller utanför ramarna för standarden kan funktionerna och filerna påverkas, banken måste då kontaktas för att lösa problemet.
Efter en tids användning
- Tekniska fel eller problem. Om Procountor får meddelande från banken att de har tekniska fel som gör att de inte kan leverera filerna i tid så sätts ett meddelande ut i Procountor. Meddelandet kan då hittas i widgeten Meddelande på startsidan av Procountor. Filerna läses då in så fort banken skickat dem.
- Banken missar att skicka filen/filerna. Ibland händer det att banken av någon anledning missar att skicka kontoutdraget eller referensbetalningsfilen. I vissa fall skickar banken filen vid ett senare tillfälle med senare datums sändningar. Men för att vara säker på att banken är medveten om att de missat att skicka filen rekommendera vi att banken kontaktas och att ni ber dem att skicka den eller de saknade filerna.
- Om ert företag lagt till ett nytt bankkonto, Bankgiro eller Plusgiro så måste ett nytt avtal med banken upprättas för att dessa ska kopplas till Procountor.
Kontrollera med din bank
Då filerna skickas enligt företagets avtal med sin bank så rekommenderar vi att banken kontaktas om problem uppstår. Procountor kundservice finns till hjälp, men kan inte se mer information än den som levererats till Procountors system.