Procountor-miljön har en notis om en obetald faktura. Hur ska jag agera?
- När fakturan är 5 dagar förfallen kommer en betalningspåminnelse att visas på företagets startsida (synlig för dem som hanterar inköpsfakturor). Notisen försvinner när betalningen har registrerats på vår försäljningsfaktura.
- Fakturan betalas i Procountor under Sökning > Sökning av verifikat > Sök verifikat till exempel med fakturerarens namn Accountor Finago > Öppna fakturan och gå till betalningsvyn (Gå till > Betalning).
Jag har fått en påminnelse om en öppen faktura, trots att jag redan har betalat den. Varför?
- Det kan vara en fördröjning på några dagar beroende på vilken bank du betalar från. Din betalning har kanske inte registrerats hos oss vid tidpunkten för påminnelsen.
- Om det gäller en pop-up påminnelse i programmet efter att fakturan har betalats, försvinner pop-upen inom några dagar när vi har mottagit betalningen.
- Om det finns oklarheter kring betalningspåminnelsen, kontakta oss på laskutus@finago.com.
Jag har fått en faktura från Ropo Oy. Har min faktura skickats direkt till inkasso?
- Vi har outsourcat påminnelse- och inkassotjänster till Ropo Oy. Ropo skickar en påminnelsefaktura till kunden.
- Fakturan överförs till inkasso efter en överenskommen tid om den inte har betalats vid den tidpunkten.
- Från och med nu ska betalningar relaterade till fakturan hanteras med Ropo. Du kan nå dem på +358 9 856 080 45 eller via MyRopo-tjänsten på www.myropo.fi.
- För frågor om fakturans innehåll kan du kontakta Finagos fakturering på laskutus@finago.com.
Min Procountor-miljö är stängd. Varför?
- Vi stänger Procountor-miljön om kunden har obetalda fakturor som redan har förfallit.
- Miljön öppnas igen när fakturorna är betalda och betalningarna har registrerats på vår försäljningsfaktura eller när kunden har skickat oss ett kvitto på betalningen.
- Kvittot ska innehålla: Mottagare - Datum - Referensnummer - Arkiveringskod - Belopp och ska skickas via e-post till laskutus@finago.com.
- Observera att vissa fakturor kan ha gått vidare till inkasso hos Ropo. I så fall måste betalningsplanen avtalas med Ropo. Den överenskomna betalningsplanen bör också skickas till oss för kännedom till laskutus@finago.com.
Jag har fått en faktura från Ropo Oy. Vad ska jag göra?
- Det är bra att betala fakturan så snart som möjligt med de betalningsuppgifter som finns i brevet, dock senast på förfallodagen. Om du inte kan betala fakturan på en gång kan du kontakta Ropo och komma överens om en ny betalningsplan.
- Tel. +358 9 856 080 45 eller MyRopo-tjänsten (www.myropo.fi).
I vilka ärenden ska jag kontakta Ropo Oy och i vilka Accountor Finago?
- Ropo tar hand om frågor som rör betalning av fakturan, såsom betalningsplaner, och Accountor Finago Oy om frågor som rör innehållet i Procountor-fakturan, såsom prisförfrågningar, kvantiteter och eventuella reklamationer.
Jag har fått en faktura från Svea Ekonomi. Har min faktura gått direkt till inkasso?
- Svea Ekonomi hanterar också påminnelsetjänster och inkasso. Svea Ekonomi skickar en påminnelsefaktura till kunden.
- Fakturan går vidare till inkasso efter den avtalade tiden om den inte har betalats vid det laget. Från och med nu ska betalningar som rör fakturan hanteras med Svea Ekonomi.
- Du når dem på nummer 0942423350 eller på perinta@svea.fi.
- För frågor som rör fakturans innehåll kan du kontakta Finagos fakturering på laskutus@finago.com.
Min Procountor-miljö är stängd. Varför?
- Vi stänger Procountor-miljön om kunden har obetalda fakturor som redan har förfallit.
- Miljön öppnas igen när fakturorna är betalda och betalningarna har registrerats på vår försäljningsfaktura eller när kunden har skickat oss ett kvitto på betalningen.
- Kvittot ska innehålla: Mottagare - Datum - Referensnummer - Arkiveringskod - Belopp och ska skickas via e-post till laskutus@finago.com.
- Observera att vissa fakturor kan ha gått vidare till inkasso hos Svea Ekonomi. I så fall måste betalningsplanen avtalas med Svea Ekonomi. Den överenskomna betalningsplanen bör också skickas till oss för kännedom till laskutus@finago.com.
Jag har fått en faktura från Svea Ekonomi. Vad ska jag göra?
- Det är bra att betala fakturan så snart som möjligt med de betalningsuppgifter som finns i brevet, dock senast på förfallodagen. Om du inte kan betala fakturan på en gång kan du kontakta Svea Ekonomi och komma överens om en ny betalningsplan.
- Svea Ekonomi, 09 4242 3050, perinta@svea.fi.
I vilka ärenden ska jag kontakta Svea Ekonomi och i vilka Accountor Finago?
- Svea Ekonomi tar hand om frågor som rör betalning av fakturan, såsom betalningsplaner, och Accountor Finago Oy om frågor som rör innehållet i Procountor-fakturan, såsom prisförfrågningar, kvantiteter och eventuella reklamationer.