Jag vill säga upp tjänsten. Hur gör jag det?
- Meddela oss om uppsägningen via Procountor under Administration > Uppgifter om företaget > Basuppgifter. Välj Uppsägning av avtalet från rullgardinsmenyn Ändra begäranden under Avtals- och produktändringar, så öppnas uppsägningsformuläret.
- Uppsägning via Procountor kan endast göras av användare som har rätt att ändra företagets basuppgifter och användarrättigheter.
- Uppsägningen måste innehålla företagets namn, organisationsnummer, uppsägningsorsak och datum samt från vilken tidpunkt uppsägningstiden börjar. Företagets namn och organisationsnummer fylls i automatiskt i uppsägningsformuläret när uppsägningen görs via Procountor-miljön.
- Avtalet upphör den sista dagen i den månad då avtalet löper ut.
- Användare tas inte automatiskt bort från miljön vid uppsägning. Om du vill kan du själv ta bort användare som är kopplade till miljön när miljön sägs upp.
- När uppsägningen träder i kraft sparas informationen i miljön i enlighet med våra allmänna kundavtalsvillkor och användarvillkor (på engelska) i minst tre månader.
- Om du har några frågor kan du skicka ett meddelande till vår administration på hallinto@procountor.com.
Vad är uppsägningstiden för tjänsten?
- Vår uppsägningstid är en (1) månad, men avtalet upphör den sista dagen i den månad då avtalet löper ut.
Jag har sagt upp tjänsten, men jag fick en ny faktura. Varför?
- Vår uppsägningstid är en månad. Avtalet upphör den sista dagen i den månad då avtalet löper ut. Vi skickar den sista fakturan till den uppsagda kunden efter att uppsägningstiden har löpt ut, varefter vi stänger miljön.
- Uppsägningstiden på en månad är avgiftsbelagd.
Jag har en Ledger-miljö och vill säga upp den, hur gör jag?
- Uppsägningstiden för Ledger-miljön är en månad. Avtalet upphör den sista dagen i den månad då avtalet löper ut.
- Informera oss skriftligen på hallinto@procountor.com om vilket företag (namn och organisationsnummer) det gäller och vilket datum du vill att miljön ska stängas.
- Uppsägningen måste komma från den bokföringsbyrå som Ledger-miljön tillhör.
- Ta bort de bankkonton som är sparade i miljön innan miljön stängs. Du kan ta bort bankkonton i programmet under Administration > Uppgifter om företaget > Bankförbindelser, där du aktiverar det bankkonto som ska tas bort och klickar på Ta bort-knappen. Om bankkonton inte tas bort och du senare vill återgå till att använda Procountor, kan bankkontot inte läggas till igen. Samma konto kan inte finnas i två miljöer samtidigt.
Jag vill säga upp tjänsten, men jag har inga Procountor-uppgifter
Om du inte har tillgång till Procountors uppsägningsformulär, men är en person med firmateckningsrätt för företaget, kan du skicka ett meddelande till vår administration på hallinto@procountor.com. Uppsägningen måste innehålla följande information för att vår administration ska kunna behandla uppsägningsbegäran:
- Företagets namn organisationsnummer
- Uppsägningens orsak
- Datum
- Från vilken tidpunkt uppsägningstiden börjar
Hur kan jag spara informationen från min miljö?
- I vår handbok Artikel om att spara information beskriver vi hur du kan spara information från Procountor.
- Du kan själv spara informationen från programmet under uppsägningstiden (från och med 1.1.2020 upphör avtalet den sista dagen i den månad då avtalet löper ut) eller så kan vi leverera materialet elektroniskt till dig. Materialet innehåller verifikationer och deras bilagor, kontoutdrag och referensbetalningsrapport, bokföringsrapporter, rapporter sparade i arkivet samt lönekort och löneanmälningar och deklarationer för skatter på eget initiativ och pensionsförsäkringsanmälningar (för material som laddats ner före 2019). Elektronisk leverans av materialet kostar 500 € + moms 25,5 %.
- Materialet kan beställas via e-post på hallinto@procountor.com.
- Ta bort de bankkonton som är sparade i miljön innan miljön stängs. Du kan ta bort bankkonton i programmet under Administration > Uppgifter om företaget > Bankförbindelser, där du aktiverar det bankkonto som ska tas bort och klickar på Ta bort-knappen. Om bankkonton inte tas bort och du senare vill återgå till att använda Procountor, kan bankkontot inte läggas till igen. Samma konto kan inte finnas i två miljöer samtidigt.
Jag vill öppna den uppsagda miljön igen. Hur gör jag?
- Vi sparar informationen i miljön i enlighet med våra allmänna kundavtalsvillkor och användarvillkor i minst tre månader. Företaget ansvarar för att nödvändigt material har sparats från programmet vid uppsägning. Möjligheten att öppna miljön igen kan förfrågas på hallinto@procountor.com.
- Om informationen fortfarande är sparad kan den uppsagda Procountor-miljön öppnas för användning i en månad om det finns behov av att komma åt informationen eller spara den. Vi debiterar en öppningsavgift enligt vår prislista för att öppna miljön. Miljön öppnas när fakturan för öppningsavgiften och eventuella andra öppna fakturor har betalats.
- När den uppsagda miljön öppnas igen har alla användare som hade åtkomst till miljön när den stängdes fortfarande åtkomst. Användarrättigheter kan tas bort eller ändras vid behov i vyn Användare och användarrättigheter.
- För att öppna miljöer i produktversionerna Financials och Solo krävs även bekräftelse från företagaren. Vid konkursfall krävs bekräftelse från konkursförvaltaren.
Begäran om att öppna Ledger-miljöer måste komma från den bokföringsbyrå som miljön tillhörde. - Om miljön ska användas i flera månader rekommenderar vi att du tecknar ett nytt avtal med oss. Vår anbudskalkylator för ekonomiförvaltning finns här och du kan läsa mer om Solo-avtalet här.
- Begäran om att öppna miljön och ytterligare frågor om ämnet kan skickas till hallinto@procountor.com.
Jag vill säga upp Apix nätfakturaadresser, hur gör jag?
- Du kan säga upp Apix nätfakturaadresser via Procountor genom att gå till Administration > Uppgifter om företaget > Adresser för nätfaktura och skanningstjänst och välja Modifiera Apix. Uppsägningen träder i kraft omedelbart. Du kan hitta mer detaljerade instruktioner här.
- Du kan också skicka en skriftlig uppsägningsanmälan till hallinto@procountor.com.
- Ange i meddelandet vilken del av nätfakturaadresserna (sändnings-, mottagnings-, skannings- eller e-postadress) du vill säga upp eller om alla adresser ska sägas upp. Ange också vilket datum du vill att uppsägningen ska träda i kraft. Skanningsadressen kan inte sägas upp separat, utan då tas mottagningen av fakturor både via skanning och nätfaktura bort.
- Uppsägningen av adresserna träder i kraft omedelbart eller på det datum du anger.
- Om du säger upp Financials-avtalet avslutas nätfakturaadresserna automatiskt när avtalet upphör.