Jag vill säga upp Procountor. Hur gör jag?
- Vänligen skicka din uppsägning till oss via e-post till kundservice@procountor.com. Obligatorisk information i e-postmeddelandet inkluderar företagsnamn, organisationsnummer, orsak till uppsägningen. Uppsägningstiden är 1 månad och avtalet upphör vid slutet av månaden eller nästa månad. Om annat datum önskar, vänligen uppge detta i er uppsägning. Om ni önskar att avsluta skanningstjänsterna i och med sista datumet för miljön, vänligen meddela oss annars kommer skanningstjänsterna avslutas i samband med att vi får in uppsägelsen av Procountor.
- Uppsägningen måste ske eller bekräftas av den som signerat avtalet / har signaturrätt till företaget för att vi ska kunna godkänna uppsägningen.
Hur långa är uppsägningstiden?
- Vår uppsägningstid är 1 månad.
- Avtal som sägs upp något annat datum än den första avslutas tidigast per den sista i nästkommande månad.
Jag har sagt upp mitt avtal men har mottagit en faktura
- Vår uppsägningstid är en månad och avslutas alltid per den sista i en månad. Debiteringen av Procountor sker i efterhand vilket innebär att ni mottar fakturan efter att miljön har stängts. De sista fakturorna skickas via e-post. Om din e-postadress har ändrats, vänligen meddela oss skriftligen.
Hur kan jag spara informationen från min miljö?
- Du kan spara informationen från systemet inom uppsägningstiden.
- Vänligen spara de verifikationer och rapporter du behöver, t ex i pdf-format, inom uppsägningstiden, för när miljön stänger kommer du inte längre att kunna logga in på Procountor.
- Här kan du hitta instruktioner om hur du själv exporterar informationen från Procountor.
Bra att tänka på
-
Bankförbindelser och kontoutdrag
- Kom ihåg att ta bort bankförkontton som sparats i miljön innan miljön stängs. Du kan radera bankkontton i programmet under Administration > Uppgifter om företaget > Bankförbindelser, genom att aktivera bankkontot som skall raderas och trycka på Ta bort -knappen. Observera att efter att du har raderat ett bankkonto kommer kontoutdragen för det kontot inte att visas i vyn Kontoutdrag och referensbetalningar, så vänligen ta bara bort kontot när du inte längre behöver bläddra i kontoutdragen. Kom också ihåg att meddela banken att banken inte längre skall skicka kontoutdrag eller referensbetalningar till Procountor efter uppsägningstiden.
-
Procountor Mobil
- Om ditt företag eller dess användare har använt Procountor Mobil, bör det avslutas innan miljön stängs. Här hittar du instruktioner för att avsluta Procountor Mobil.
-
Nätfakturaadresser
- Vi kommer att annullera din P.O. box, e-postadress och utskick av utgående fakturor via Apix Messaging i samband med din sista dag i Procountor. Om du vill avsluta dessa tjänster tidigare, kan du göra detta via Administration > Uppgifter om företaget > Adresser för nätfaktura och skanningstjänst. Mer information hittar du här.
- Om en e-fakturaadress har öppnats genom banken, vänligen meddela banken att banken inte längre skickar e-fakturor till Procountor.
- Vänligen meddela leverantörerna att de inte längre kommer att skicka företagets e-fakturor till dessa e-fakturaadresser, inte heller pappersfakturor till skanningstjänstens postboxadress eller e-postfakturor till e-postskanningsadressen.
-
Fakturor i sändlistan
- Om fakturor har skickats från miljön på det framtida fakturadatum finns de på sändlistan och kommer att skickas därifrån tre dagar före fakturadatum. Fakturorna blir kvar på sändlistan även efter uppsägning.
- Om du inte vill att fakturorna ska gå vidare från programmet efter uppsägningstiden måste du annullera avsändningen från sändningslistan innan du stänger miljön. Om faktureringskanalen för en faktura som skickas efter uppsägningstiden är e-post eller post, skickas fakturan normalt. Om faktureringskanalen är e-faktura, kommer sändningen att misslyckas eftersom e-fakturaadressen stängs efter uppsägningstiden, och de aktuella e-fakturaadresserna inte längre finns.
-
Integrationer
- Tänk även på att om ni har flera system med integration till Procountor så sägs dessa upp hos respektive programvaruleverantör och inte via Procountor.
Jag vill öppna en stängd miljö. Hur gör jag?
- När uppsägningen träder i kraft kommer uppgifterna att lagras i programmet i 3 månader i enlighet med våra avtalsvillkor. Det är företagets ansvar att se till att allt nödvändigt material hämtas från programmet vid uppsägning.
- Om det senare uppstår behov av att granska programinformationen kan du självklart kontakta oss och fråga om möjligheten. Om informationen fortfarande finns, kommer vi att debitera öppningsavgiften enligt gällande prislista för återöppning av Procountor.
Kom ihåg att du alltid är varmt välkommen tillbaka som Procountor-användare. Om du vill diskutera om en gemensam fortsättning, hittar du våra kontaktuppgifter här.