För att aktivera anläggningsregister - kontakta kundservice.
Behörighet till anläggningsregistret
När man har fått åtkomst till anläggningsregistret går man in via Administration > Användare och användarrättigheter och anger vilken sorts rättighet alla användare ska ha till Anläggningsregistret och väljer sedan Spara.
Lägga till och redigera tillgångstyper
Via Administration > Uppgifter om bokföringen > Förinställda kontreringsregler > Tillgångstyper för anläggningstillgångar finner man de olika tillgångstyperna för anläggningsregistret och här kan man också redigera dessa.
För att lägga till en ny tillgångstyp eller undergrupp så väljer man Ny tillgångstyp. Här anges sedan tillgångskonto , benämning på tillgången, avskrivningsmetod, avskrivningstyp och nyttjandeperiod. Man väljer också vilka konton man vill använda för olika situationer. När man är klar väljer man Spara.
Tillgångstypen har nu lagts till i listan man kommer till när man stänger ned fönstret uppe i det högra hörnet.
Lägga till en ny anläggningstillgång
Det finns tre olika sätt att lägga till en anläggningstillgång i Procountor.
- Via en leverantörsfaktura inne i vyn Bokföring.
Anläggningstillgången läggs till genom att först välja rätt bokföringskonto och sedan Lägg till anläggningsregistret.
I rutan som kommer upp bockar man i de anläggningstillgångar man vill lägga till i registret och väljer sedan Skapa ny.
- Via ett manuellt verifikat.
Lägg till ett nytt verifikat via Bokföring > Nytt verifikat. När verifikatet har skapats och sparats väljer man Lägg till anläggningstregistret.
I rutan som kommer upp bockar man i de anläggningstillgångar man vill lägga till i registret och väljer sedan Skapa ny.
- Direkt via registret Register > Anläggningstillgångar.
Genom att välja Skapa ny läggs tillgången endast till i registret och det blir ingen påverkan i bokföringen. Detta alternativ bör användas om man läst in en SIE-fil där bokföringen för detta är inkluderad.
I rutan som kommer upp bockar man i de anläggningstillgångar man vill lägga till i registret och väljer sedan Skapa ny
Oavsett vilket av de tre sätten ovan man använder sig utav för att lägga till anläggningstillgången så kommer nedanstående vy upp i nästa steg.
I denna ruta anges nödvändig information om tillgången.
Är det så att anläggningstillgången har funnits i t.ex. ett tidigare system så anges först anskaffningsvärdet och sedan det värde som tillgången har i dagsläget som Manuellt IB-värde.
OBS! Man behöver göra en manuell justering på kostnadskontot i t.ex. leverantörsfakturan om man väljer att ta bort anläggningstillgången innan man har påbörjat avskrivningen.
Lägga till en anläggningstillgång från ett annat system
En anläggningstillgång från ett annat system kan läggas till via Register> Anläggningstillgångar och Skapa ny, eller via Bokföring > Nytt verifikat och Lägg till anläggningstregistret.
Ange nödvändig information, manuellt IB-värde, korrekt anskaffningsdatum och tänk på att ange från vilken månad den ska börja skrivas av efter flytten till Procountor (t.ex. 2020-02-01). Nyttjandeperioden kan anges i antingen enbart år eller enbart månader men även en kombination av dessa. Man anger då hur många år/månader som är kvar att skriva av. Här blir tillgången dock endast tillagd i registret så det blir ingen påverkan i själva bokföringen, detta alternativ bör användas om man läst in en SIE-fil där bokföringen för detta är inkluderad.
Skriva av tillgångar
Via Register> Anläggningstillgångar hittar man en lista över alla aktiva anläggningstillgångar och för att påbörja avskrivningen väljer man Utför avskrivning.
Man får nu upp en ny ruta med vilken period som avskrivningen kommer att avse och undertill finns en lista över de anläggningstillgångar som ska skrivas av för angiven period. Är det någon tillgång som inte ska skrivas av så bockas den ur. Välj sedan Utför avskrivning.
Nu kommer man in i journalen som precis skapats och denna ska sparas och godkännas.
OBS! Om något är felaktigt så får man ett felmeddelande. I nedanstående exempel har man försökt att skriva av en tillgång före det datum man har angivit som startdatum.
Register över tillgångar
Via Register> Anläggningstillgång ser man en lista över de anläggningstillgångar som finns i bolaget och information om dessa. Listan får man fram nedtill genom att ange de sökvillkor man önskar. Genom att högerklicka kan man få den i exempelvis pdf-format.
Exemplet ovan visar hur en lista i pdf-format kan se ut.
Sälja en tillgång
För att sälja en tillgång går man via Register> Anläggningstillgång och väljer Sälj.
Nu kommer en ny ruta upp där man ska ange försäljningsdatum, eventuella tilläggsuppgifter och försäljningspriset exkl. moms, välj sedan Spara och skapa verifikat. Nu kommer man vidare in journalen för det skapade verifikatet och där sparar och godkänner man journalen.
Nu syns anläggningstillgången i listan om man väljer att visa de tillgångar som är sålda och här ser man nu att den har fått en ny status.
Utrangera en tillgång
För att utrangera en tillgång går man via Register> Anläggningstillgång, markerar raden för den anläggningstillgång som ska utrangeras och väljer Utrangera. I rutan som visar sig, anges datum och eventuella tilläggsuppgifter för utrangeringen och sedan väljer man Spara och skapa verifikat.
Nu har tillgången fått statusen utrangerad i listan över tillgångar.
Återföra en felaktigt såld eller utrangerad tillgång
Om man av misstag har angett en anläggningstillgång som såld eller utrangerad så kan man återföra den igen.
Markera raden för den tillgång som ska återföras och välj Lägg till funktioner och sedan Ändra status. När man har bekräftat syns tillgången åter igen i listan över aktiva anläggningstillgångar och statusen på tillgången har ändrats.
OBS! Om man vill ångra en försäljning eller utrangering av en anläggningstillgång så måste denna bokas bort manuellt. Detta görs lättast genom att gå in i journalen, vända den och sedan godkänna den.