Innan konsumentnätfakturering och/eller direktbetalningar tas i bruk måste Procountors kundregister vara skapat åtminstone för konsumentkunder. Konsumentnätfakturakundernas och direktbetalningskundernas kundregister kan riktas mot CRM/ERP-systemets kundregister för konsumentkunder, till exempel baserat på ett enhetligt kundnummer.
Konsumentnätfakturering och förmedling av direktbetalningar kräver lite olika åtgärder i Procountor för den överförda fakturainformationen, och därför är det viktigt att säkerställa behoven för direktbetalningsfunktionen utöver konsumentnätfakturabehoven.
1. Gör ett avtal med banken om att skicka nätfakturor och konsumentnätfakturor (e-faktura).
- Nätfakturaadresserna måste sparas i programmet under egna nätfakturaadresser (Administration > Uppgifter om företaget > Adresser för nätfaktura och skanningstjänst).
2. Skicka ett Fakturerarmeddelande från Procountor, med vilken du meddelar din egen bank att konsumentnätfakturor kommer att förmedlas från Procountor. Din egen bank vidarebefordrar denna information till andra banker, vilket gör att företaget är redo att skicka konsumentnätfakturor till sina kunder. Mer detaljerade instruktioner om hur man startar konsumentnätfakturering finns här.
- Efter detta har bankernas kunder möjlighet att beställa en e-faktura från fakturautställaren i sin egen nätbank.
3. Konsumenten gör en e-fakturabeställning i sin egen nätbank genom att söka efter den aktuella fakturautställaren i e-fakturabeställningarna.
4. E-fakturabeställningen förmedlas till Procountor, där företaget måste hantera den mottagna mottagarinfon och allokera den till kunden i kundregistret. Mer detaljerad information om hantering av mottagarinfo finns här.
5. Efter riktningen och uppdateringen av Procountors kundregister måste informationen om e-fakturabeställningen (fakturakanal och dess nödvändiga uppgifter) uppdateras i CRM/ERP-programmets register.
6. Fakturainformationen skapas i CRM/ERP-programmet med rätt fakturakanaluppgifter och fakturainformationen överförs till Procountor.
7. Konsumentnätfakturan skickas från Procountor via banken till konsumentkunden. Mer detaljerade instruktioner om att skicka finns här.
8. Konsumenten betalar fakturan i nätbanken, varefter betalningen riktas mot fakturan. Fakturans status blir Betald. Betalningen kan överföras till CRM/ERP-systemet.
Steg 5-8 kan automatiseras mellan Procountor och CRM/ERP-systemet genom att bygga integrationer. Automationsgraden och metoden varierar beroende på datateknologin. För att undersöka integrationsmöjligheterna, kontakta oss på liittymat@procountor.com