I vyn Sändningsfel hanteras försäljningsfakturor som har fastnat på grund av sändningsfel när e-post har använts som sändningskanal. De felaktiga sändningarna hanteras så att sändningen kan göras om. Du kommer åt vyn Sändningsfel i programmet under Administration > Misslyckade betalningar och utskick > Sändningsfel.
- Andra sändningsfel meddelas av Procountors kundtjänst till verifikatets avsändare via e-post. I e-postmeddelandet anges hur felet ska åtgärdas.
- Sändningsfel för försäljningsfakturor där e-post används som sändningskanal och där ett finansbolag används, meddelas också av Procountors kundtjänst till fakturans avsändare.
Meddelande om obehandlade sändningsfel
När en fakturasändning i Procountor misslyckas visas följande ikon i programmets övre fält:
Genom att klicka på utropstecknikonen öppnas en vy som ger mer information om betalnings- eller sändningsfelet. Felet kan också granskas genom att öppna vyn Betalnings- och sändningsfel via huvudmenyn (Administration > Misslyckade betalningar och utskick).
Ikonen som indikerar ett fel visas för de Procountor-användare som har minst visningsrättighet för att skicka det berörda verifikatet och verifikattypen.
Hantering av sändningsfel
Sändningsfel hanteras i programmet under Administration > Misslyckade betalningar och utskick. Alla sändningsfel visas på fliken Sändningsfel. Ett e-postmeddelande om sändningsfelet skickas också till användaren som skickade den aktuella försäljningsfakturan, om e-postmeddelanden är tillåtna i Egna uppgifter och inställningar.
- Behandlade och obehandlade fel kan sökas med tidsintervallsökning eller genom att endast ange om obehandlade eller behandlade fel ska sökas.
- Sökresultaten visas under sökvillkoren.
- Fakturor som är i status Skickad vid felet återställs till status Icke skickad. Därefter kan de hanteras. Fakturor i andra statusar, såsom Betald och Betald på annat sätt, förblir i sin gamla status.
1. Börja hanteringen genom att aktivera felmeddelanderaden.
2. Tryck på knappen Behandla, varefter orsaken till felet och nödvändiga korrigeringsåtgärder anges.
3. Tryck på knappen Hantera fel på fakturan och gå till fakturan.
4. Återställ fakturan till status Under behandling genom att trycka på Redigera > Återställ till statusen under behandling
5. Redigera e-postadressen till rätt form eller byt fakturakanal och skicka fakturan via en annan kanal.
6. Spara ändringarna, godkänn fakturan och skicka den igen.
- Om du inte skickar fakturan igen, det vill säga om fakturakanalen är Skickas inte gå till Administration > Misslyckade betalningar och utskick och markera fakturan som behandlad genom att trycka på knappen Markera som behandlad.
7. Efter sändningen frågar programmet om sändningsfelet ska markeras som behandlat. Tryck på Markera som behandlat, varefter sändningsfelet är behandlat.
Hantering av sändningsfel i särskilda situationer
Om verifikatet är i en annan status än skickad, återställs fakturan inte automatiskt till status Icke skickad vid ett fel, utan fakturan förblir i sin ursprungliga status.
I denna situation bör fakturorna skickas till kunden på annat sätt.