Om integrationen aktiveras med ett eget användarnamn och om användarrättigheterna är tillräckliga för de funktioner som är avsedda att göras via integrationen, så krävs det inga ytterligare åtgärder i Procountor.
Man kan skapa en ny Användare för integrationen. En ny användare skapas i kundens Procountor- miljö via Administration> Användare och Användarrättigheter och Skapa ny användare:
- För den nya användaren kan man exempelvis välja företagets namn, samt namnet på mjukvaran som Förnamn och API som Efternamn
- Fyll i övrig obligatorisk information
- Under Användarnamn och lösenord, välj Ge det till användaren personligen
- Lägg till de användarrättigheter som krävs för integrationen. Exempelvis är rollen som Kundreskontra lämplig vid integration av kundfakturor från ett annat system till Procountor. Om man via integrationen har för avsikt att hämta bokföringsdata, så kan man använda rollen Ledare/Granskare. Rollen ger enbart läsrättigheter men inte rättigheter till redigering.
- Under Personuppgifter, välj Länka inte användaren till personregistret
- Klicka på Klar, kopiera och spara användarnamnet samt lösenordet. Ha GDPR i åtanke då du lagrar och skickar Användarnamn och Lösenord
Integrationen i sig ansluts till Procountor från det integrerade programmet och kräver därför inga andra åtgärder i Procountor-miljön (förutsatt att integrationen har implementerats i enlighet med våra instruktioner och rekommendationer).