E-lön är en lönekanal genom vilken löntagaren får en elektronisk lönespecifikation till sin nätbank. Löntagaren kan granska sin lönespecifikation via sin nätbank med sina personliga nätbankskoder. E-lön är tillgänglig i alla finska företag som använder Procountor, vars produktversion möjliggör att skicka lönespecifikationer och aktivera Apix adress för att skicka e-fakturor. Detta innebär att E-lön inte är tillgänglig i produktversionerna Ledger Basic och Ledger Plus. Vår e-lön-operatör är Apix Messaging Oy.
Banker som stöder Procountors e-lön
- Aktia (HELSFIHH)
- POP Pankki (POPFFI22)
- Nordea (NDEAFIHH)
- Osuuspankki (OKOYFIHH)
- Handelsbanken (HANDFIHH)
- Säästöpankki, även Oma Säästöpankki (ITELFIHH)
- Ålandsbanken (AABAFI22)
- Danske Bank (DABAFIHH)
- S-Pankki (SBANFIHH)
Förberedelse för att ta i bruk e-lön
Nödvändiga användarrättigheter och inställningar
- Användaren måste ha fullständiga rättigheter till Basuppgifter om företaget och Löner i vyn Användare och användarrättigheter för att kunna tillåta användningen av e-lön i företagets Procountor-miljö.
- För att kunna ställa in e-lön som lönekanal i Procountor-miljön måste det tillåtas i programmets Inställningar (Administration > Uppgifter om företaget > Inställningar) under sektionen Lönekanal: Aktivera e-lön som en skanal för att leverera lönespecifikationer. Aktivering av e-lön öppnar ett sändningsavtal med Apix.
- När e-lön tillåts som lönekanal i vyn Inställningar, ger Procountor en notifikation om frågor relaterade till implementeringen av e-lön, såsom kostnaden för tjänsten (sändning kostar 0,55 €/lönespecifikation) och hanteringen av data av tjänsteleverantören, Apix Messaging Oy. Implementeringen av e-lön slutförs genom att trycka på knappen Fortsätt.
- Att tillåta användningen av e-lön i Inställningar ställer inte automatiskt in e-lön som lönekanal för anställda, utan möjliggör endast användningen av e-lön i företagets Procountor-miljö.
Nödvändig information om löntagare för att använda e-lön
- Procountor utför kontroller av löntagarens uppgifter innan det är möjligt att välja e-lön som lönekanal för löntagaren. Om löntagarens uppgifter passerar kontrollen och de nödvändiga inställningarna är aktiverade, kommer e-lön att visas som ett alternativ i löntagarens Lönekanal-rullgardinsmeny. Om alla uppgifter inte passerar kontrollen, kommer e-lön inte att visas som ett alternativ i Lönekanal-rullgardinsmenyn. Kontroll utförs på följande uppgifter:
- Bank: Löntagarens bank måste stödja Procountors e-lön. De stödda bankerna är listade tidigare i denna artikel.
- Bankkonto: Den löntagarens bankkonto måste vara ett finskt IBAN-konto.
- Personbeteckning: Den löntagaren måste ha en finskt personbeteckning.
Implementering av e-lön för löntagare
Om e-lön ställs in som lönekanal för en löntagare, måste företaget informera löntagaren så att denne vet att löneberäkningar framöver kommer att finnas i nätbanken. Procountor skickar ingen notifikation till löntagaren om att e-lön har ställts in som lönekanal. En mall för att informera löntagaren finns här.
Ställa in e-lön som lönekanal för en enskild löntagare
- För att ställa in lönekanalen för en enskild löntagare, gå till Löntagarregistret (Löner > Löntagarregister) och använd vyn Löneuppgifter för den anställde.
- Lönekanalen väljs från rullgardinsmenyn Lönekanal. Informationsikonen bredvid menyn ger information om en lönekanal inte kan väljas.
- Lönekanalen kan också ändras på löneberäkningen eller lönelistan.
Ställa in e-lön som lönekanal för flera löntagare samtidigt
- Om e-lön ska ställas in för flera löntagare i löntagarregistret samtidigt, kan löntagares löneuppgifter redigeras i massredigering.
- Om någon löntagare saknar nödvändig information eller om informationen inte passerar kontrollen, är det inte möjligt att välja e-lön som lönekanal i massredigeringen.
Ställa in e-lön som lönekanal via filimport
- E-lön kan också ställas in som lönekanal via filimport med hjälp av följande importfiler:
- Lönernas överföringsfil
- När löntagares uppgifter importeras med överföringsfiler kontrolleras den nödvändiga informationen för att ta i bruk e-lön.
Skicka löneberäkningar som e-lön
1. När löneberäkningarna har skapats och är redo att skickas, skickas de normalt med knappen Skicka.
- När du trycker på knappen Skicka debiteras kostnaden för att skicka löneberäkningen som e-lön, 0,55 €/löneberäkning. Om samma löneberäkning skickas till exempel två gånger, debiteras kostnaden för löneberäkningen två gånger.
2. Efter att ha tryckt på knappen Skicka kan du kontrollera statusen för löneberäkningen som skickats som e-lön i lönelistan.
- Status för e-lön-sändningar
- Skickar: En löneberäkning i Skickar-status väntar på att skickas från Procountor. Det är inte möjligt att redigera löneberäkningen när det är i Skickar-status.
- Skickat: En löneberäkning i Skickat-status har skickats från Procountor och kommer snart att anlända eller har redan anlänt till löntagarens bank.
- Fel: Fel-status indikerar att sändningen av löneberäkningen har misslyckats. Om statusen för e-lön-sändningen blir Fel, kontakta vår kundtjänst.
- Kolumnen e-lön-status är också synlig i sökningen av löneberäkningar (Löner > Sökning av löneberäkning).
3. E-lön riktas till löntagarens bank baserat på personbeteckning. För att e-lön ska visas i rätt persons nätbank är det mycket viktigt att löntagarens personbeteckning är korrekt registrerat i Procountors personregister.
- Löneberäkningar som skickas som e-lön visas i löntagarens nätbank i PDF-format. Varje löneberäkning lagras i nätbanken i Apix Messaging Oy:s arkiv i tre år.
- Om mottagaren av e-lön har ett gemensamt konto (t.ex. med en make/maka), visas e-lön endast för den kontoanvändare som löneberäkningen har skickats till från Procountor. Detta kräver att personen loggar in i nätbanken med sina egna bankkoder.
4. Tiden det tar från att trycka på knappen Skicka tills löneberäkningen visas i löntagarens bank varierar något beroende på om det är hög belastning vid sändningen av e-lön. Under normala omständigheter visas e-lön för löntagaren samma dag.
Observera! Ingen notifikation skickas till löntagaren vid sändning av e-lön. Om löntagaren ska informeras om sändningen av löneberäkningen, måste detta göras av löneutbetalaren.
Korrigering av skicka löneberäkning
Om det finns behov av korrigeringar i en löneberäkning som skickats som e-lön, bör följande beaktas:
- En löneberäkning i Skickar-status som ska skickas som e-lön kan inte redigeras. Först när e-lön-statusen är Skickat kan löneberäkningen redigeras inom ramen för dess status.
- Om en löneberäkning som skickats som e-lön korrigeras och skickas om som e-lön efter korrigeringarna, ersätter den korrigerade versionen den tidigare skickade versionen.
- Om löneberäkningen skickas om som e-lön efter korrigeringarna, debiteras en avgift på 0,55 €/löneberäkning.
Annullering av skickad löneberäkning
- Om en löneberäkning redan har skickats som E-lön och sedan annulleras i Procountor, annulleras inte löneberäkningen i löntagarens nätbank utan är fortfarande synligt där.
- Om en löneberäkning som skickats som E-lön annulleras och en ny löneberäkning skapas och skickas som e-lön igen, kommer två lönebesked att visas i löntagarens nätbank.
Möjliga fel vid sändning av e-lön
E-lön-sändningen förblir i Skickar-status under lång tid
- En löneberäkning i Skickar-status är på väg att skickas från Procountor.
- När e-lön-sändningen är i Skickar-status, försök inte att skicka löneberäkningen upprepade gånger med knappen Skicka. Om du försöker trycka på knappen Skicka igen, ger programmet en varning.
- Kontrollera om vi har meddelat om en fördröjning i e-lön-sändningen i widgeten Meddelanden på startsidan eller på sidan Störningsmeddelanden i Procountors handbok.
- Om e-lön-sändningen har varit i Skickar-status i flera timmar, kontakta vår kundtjänst.
E-lön-sändningen är i Skickat-status, men löneberäkningen visas inte i löntagarens nätbank
- Se till att löntagarens personbeteckning är korrekt registrerat i programmet.
- Kontakta vår kundtjänst.
- För att vår kundtjänst ska kunna undersöka situationen omedelbart, vänligen ange företagets namn, löneberäkningens nummer och tidpunkten för sändningen av lönebeskedet.
E-lön-sändningen är i Fel-status
- Om sändningen leder till ett fel, försöker programmet automatiskt att skicka löneberäkningen igen.
- Om en löneberäkning fortfarande är i Fel-status några timmar efter den ursprungliga sändningstidpunkten, kontakta vår kundtjänst.
- För att vår kundtjänst ska kunna undersöka situationen omedelbart, vänligen ange företagets namn, lönebeskedets nummer och den ursprungliga sändningstidpunkten.
Avsluta användningen av e-lön i Procountor-miljön
1. För att avsluta användningen av e-lön krävs samma användarrättigheter som för att starta användningen.
- De nödvändiga användarrättigheterna är fullständiga rättigheter till Företagets grunduppgifter och Löneadministration.
2. Byt lönekanaler för löntagare.
- Innan e-lön kan stängas av i vyn Inställningar, måste alla löntagare ha en annan lönekanal än e-lön vald.
- Även löneberäkning i Pågående- eller Godkänd-status måste ändras från e-lön till en annan lönekanal.
3. Stäng av e-lön genom att avmarkera alternativet Lönekanal: Tillåt nätlön som sändningskanal för löneberäkning i programmets Inställningar-vy (Administration > Uppgifter om företaget > Inställningar).