Observera att Rapporter (ny) för tillfället endast är tillgänglig för nya miljöer i Procountor.
Rapporter (ny) kommer att göras tillgängliga under 2022 för alla nuvarande kunder när befintliga miljöer uppdateras med de nya kontoplansfunktionerna.
Rapporter (ny) nås via Rapportering > Rapporter (ny) eller Bokföring > Rapporter (ny) i den vänstra huvudmenyn.
Rapporter (ny) är en ny och reviderad version av den gamla sidan Rapporter. För att läsa mer om de olika rapporter som kan hittas på sidan och dess funktioner klickar du på nedan länkar. Du kommer då till artiklar som mer detaljerat beskriver rapporterna. Denna sida fokuserar på de generella funktionerna på sidan Rapporter (ny) där de viktigaste rapporterna körs, vilka är:
- Resultat
- Balans
- Verifikationslista
- Huvudbok
- Transaktioner per dimension
- Saldolista
En av de viktigaste ändringarna i Rapporter (ny) är att sidan inte längre har knappen Uppdatera rapporteringsdatabas. Alla ändringar som gjorts i bokföringen precis innan rapporten körs kommer numera att inkluderas i rapporten, utan att rapporteringsdatabasen manuellt måste uppdateras.
Knappar i övre delen
Kör rapport genererar rapporten utifrån de visningsalternativ som valts. Rapporten innehåller alla uppgifter, även de som gjorts precis innan rapporten kördes. Ingen mer Uppdatera rapporteringsdatabas.
Töm sökvillkoren tömmer alla sökkriterier och återställer alla fält till de förvalda sökvillkoren.
Rapportschema (ny) öppnar sidan Rapportschema där nya rapportmallar kan skapar och korrigeras. Efter att en ny rapportmall skapats och sparats kan de hittas i rullgardinslistan för Val av rapport. Mer detaljerade instruktioner om hur du skapar rapporterna finns att läsa på sidan Rapportschema (ny).
Alternativ
Rapporter (ny) är uppdelade i två delar, som standard innehåller sektionerna Alternativ Huvudalternativ och Favoritalternativ. För att ytterligare specificera rapportens innehåll hittas fler sökvillkor under rubriken Fler alternativ som öppnas antingen genom att klicka på texten Fler alternativ eller pilikonen på dess vänstra sida. Beroende på vilken rapporttyp som valts i Val av rapport visas olika sökvillkor.
Huvudalternativ
Val av rapport: Välja bland rapporterna Resultaträkning, Balansräkning, Verifikationslista, Huvudbok och Saldolista.
Datum: Bestämmer intervallet för informationen som visas i rapporten.
Favoritalternativ
Om en eller flera val under Flera alternativ ofta används i rapporterna kan dessa läggas till som favoritalternativ.
Favoritalternativen läggs till genom att klicka på stjärnikonen bredvid det sökvillkor som du vill lägga till. När alternativet valts som ett favoritalternativ flyttas fältet upp till Favoritalternativ och syns inte längre under rubriken Fler Alternativ. När favoritvalet gjorts sparas detta automatiskt på sidan Rapporter (ny).
För att ta bort sökvillkoret klickas stjärnikonen igen vilket gör att den flyttas från Favoritalternativ tillbaka till Fler Alternativ.
- Favoritalternativ är användare och miljöspecifika vilket innebär att användaren själv måste välja sina favoritalternativ i de olika miljöerna.
- Alla sökvillkor under Fler alternativ kan väljas som Favoritalternativ om så önskas.
- En den sökvillkor under Fler alternativ finns tillgängliga för samtliga rapporter. Väljs någon av dessa som ett Favoritalternativ kommer den att visas för samtliga rapporter. Om ett sökvillkor som endast finns tillgängligt på en viss typ av rapport valts som ett Favoritalternativ kommer denna endast att synas som ett Favoritalternativ om rapporttypen sökvillkoret tillhör har valts.
Sparade alternativ
Om en eller flera rapporter körs ofta med samma sökvillkor kan dess sökalternativ sparas för att underlätta arbetet. Välj alla sökvillkor under Huvudalternativ, Favoritalternativ och Fler Alternativ som du vill använda, tryck därefter på knappen Spara valda objekt. Nedan pop-up fönster öppnas:
- Ge din sparade sökning ett namn i fältet Namnge alternativen.
- Rapporttypen kommer att läggas till i slutet av namnet inom en parentes för att förtydliga vilken typ av rapport den sparade sökningen har.
- Spara verifikatdatum är som standard ikryssat och innebär att det valda datumintervallet under Huvudalternativ sparas. Om rapporten ska köras med olika datum bör detta val sparas.
- Den sparade sökningen kommer därefter kunna väljas under Sparade alternativ för att köra rapporter.
Dela sparade alternativ med andra användare
När sökvillkoren sparats kommer dessa vara tillgängliga för användaren själv i Procountor-miljön. Dessa val kan delas med andra användare i samma miljö. Så här delar du sparade sökvillkor:
- Tryck på knappen Redigera och Dela.
- Markera den eller de alternativ som ska delas.
- Tryck på dela-ikonen
- Ange användarnamnet på den användare som de/den sparade sökningen ska delas med.
- Delningen kan göras till en användare åt gången.
- Tryck på Dela och avsluta med knappen Ja.
Om användarnamnet är fel eller inte finns i den befintliga Procountor-miljön kommer att felmeddelande i rätt att visas och man kommer inte vidare.
- Sökningar som delats med en användare kan delas vidare till en tredje användare.
- De delade sökningarna visas tillsammans med eventuella egna sparade sökningar under Sparade alternativ för att köra rapporter.
Ta bort sparade alternativ
För att ta bort sparade sökningar görs följande steg:
- Tryck på knappen Redigera och Dela.
- Markera den eller de alternativ som ska tas bort.
- Tryck på papperskorg-ikonen
- Tryck på Ta bort för att bekräfta att den/de sparade sökningarna ska tas bort.
Redigera sparad sökning
För att redigera en sparad sökning måste man i praktiken spara en ny sökning och ta bort den gamla. Ska endast ett av flera sökalternativ tas bort eller läggas till gör du detta enklast på nedan sätt:
- Klicka på den sparade rapporten under Sparade alternativ för att köra rapporter.
- Gör ändringar i de tidigare valda sökkriterierna.
- Spara denna nya sökning med knappen Spara valda objekt.
- Ta bort den tidigare sparade sökningen med knappen Redigera och Dela och med papperskorg-ikonen.