Förfrågan om bankkontosaldo möjliggör granskning av realtidskontosaldon direkt i Procountor. Funktionen är aktiv för användare med tillräckliga rättigheter till kontoutdrag och referensbetalningar.
För att aktivera funktionen krävs, förutom inställningar i Procountor, eventuella uppdateringar av bankförbindelsefullmakter med banken. Nya formulär finns här. Vid aktivering av realtidssaldo är det bra att kontrollera detta med banken.
Accountor Finago debiterar 0,23 € / gång + moms för saldoförfrågningar i realtid. Dessutom bör man notera att bankerna debiterar för hämtning av kontosaldoinformation enligt sina egna prislistor.
Aktivering
För att aktivera realtidssaldo krävs en kontospecifik inställning. Det är också viktigt att kontrollera användarrättigheterna.
Inställningar
Bankkontosaldo i realtid kan aktiveras för önskade bankkonton i Bankförbindelser-vyn:
Kryssrutan för Bankkontosaldo i realtid-kolumnen kan aktiveras om följande villkor är uppfyllda:
- Bankkontot finns i någon av följande finska banker:
- Nordea
- Danske Bank
- Osuuspankki
- Handelsbanken
- S-Banken
- Ålandsbanken
- DNB
- Sparbanken, Oma Säästöpankki
- POP Banken, Bonum Banken
- Procountor Tili
- Bankkontots valuta är euro
- Bankkontot har tilldelats ett WS-kundnummer.
I annat fall är det inte möjligt att aktivera realtidssaldo för bankkontot. Vid sparande av inställningarna påminns om att tjänsten är avgiftsbelagd.
Användarrättigheter
Följande användarrättighetsbegränsningar gäller för användning av realtidssaldo:
- Tillgång till huvudvyn för Förfrågan om bankkontosaldo kräver minst visningsrättigheter till kontoutdrag och referensbetalningar samt minst visningsrättigheter till företagets grundläggande information.
- För att begära saldouppgifter krävs fullständiga rättigheter till kontoutdrag och referensbetalningar.
Huvudvy
Det finns en egen vy för att begära och granska bankkontosaldon i realtid, som finns i navigeringen under Betalningar:
Denna vy är uppdelad i två flikar: Ny förfrågningar och Förfrågningshistorik.
Ny förfrågningar-fliken
På Ny förfrågningar-fliken listas alla de bankkonton för vilka bankkontosaldo i realtid har aktiverats i inställningarna för Bankförbindelser:
Vyn möjliggör samtidig granskning av de senaste hämtade saldona för kontona samt möjligheten att hämta de senaste saldona för valda bankkonton. Begär nytt saldo-knappen aktiveras när minst ett bankkonto har valts från listan.
Ett bekräftelsemeddelande visas innan den faktiska begäran av saldot, så att begäran kan avbrytas vid behov:
Resultaten av lyckade saldohämtningar visas markerade i tabellen.
Om ett fel inträffar under hämtningen visas ett separat meddelande. Felmeddelandet innehåller en länk till fliken Förfrågningshistorik, där det är möjligt att granska mer detaljerad information om felen.
Förfrågningshistorik-fliken
Det är möjligt att granska gjorda sökningar på fliken Förfrågningshistorik:
På fliken listas som standard de lyckade sökningarna som gjorts under den senaste veckan för alla bankkonton.
Det är möjligt att anpassa sökningen efter kontonummer och tidsperiod. På så sätt är det möjligt att till exempel granska antalet lyckade sökningar som gjorts under en önskad tidsperiod, om man vill följa tjänstens användning och bedöma dess kostnader.
Misslyckade sökningar kan visas genom att välja Visa fel ovanför tabellen. Kolumnen Felmeddelande anger orsaken till att sökningen misslyckades.
En sökning kan misslyckas av tre skäl, vars detaljerade instruktioner finns bakom i-knappen:
- Banken stöds inte: Bankkontosaldo i realtid är aktiverat på ett konto i en bank som inte stöds.
- Inget avtal: Enligt information från banken är avtalet om bankkontosaldon i realtild inte giltigt. I så fall bör du kontakta din bank och kontrollera avtalets status.
- Begäran misslyckades: Ett tekniskt fel inträffade under sökningen. Du kan försöka igen senare och om felet kvarstår kan du kontakta kundtjänst.
Kontoutdrag och referensbetalningar
Det är också möjligt att granska och hämta de senaste saldona i vyn Kontoutdrag och referensbetalningar:
Det senaste saldot för det kontonummer som valts i sökkriterierna visas direkt under valet Kontonummer. Källan till saldot framgår enligt följande:
- Om den senaste saldouppgiften är från ett kontoutdrag visas informationen Kontoutdrag och saldodatum under saldot.
- Om den senaste saldouppgiften är ett realtidssaldo visas informationen Begärd och sökningens tidsstämpel, dvs. datum och tid, under saldot.
Valet Begär nytt saldo öppnar möjligheten att välja de bankkonton som ska inkluderas i sökningen:
Om ett kontonummer var valt i sökkriteriernas val Kontonummer är det valt som standard.
Resultaten av lyckade saldohämtningar uppdateras i vyn. Om ett fel inträffar under sökningen visas ett separat meddelande. Mer detaljerad information om felen kan granskas på fliken Förfrågningshistorik i vyn Förfrågan om bankkontosaldo.
Betalningsvyer
I alla betalningsvyer är det möjligt att se bankkontots realtidssaldo i kontonumrets rullgardinsmeny, om det är nyare än kontoutdragets saldo. Realtidssaldot känns igen på att det, förutom datum, även innehåller tidpunkten för hämtningen.
Om saldouppgifterna behöver uppdateras, ska det göras antingen från vyn Betalningar > Förfrågan om bankkontosaldo eller Betalningar > Kontoutdrag och referensbetalningar.