Företagaren skickar materialet månadsvis från Procountor Solo till bokföringen i Procountor till bokföraren. Vi har gjort ett uppföljningsverktyg för bokförare i Procountor, med vilket du kan följa upp statusen för dina Procountor Solo-kunders materialöverföringar.
Implementering Funktionen är automatiskt aktiverad för alla kunder.
Funktionen baseras på att det finns en lämplig uppföljningsperiod i kundens miljö för det skickade materialet. Miljön måste alltså ha uppföljningsperioderna i ordning för att uppföljningsverktyget ska fungera.
Vi rekommenderar att göra uppföljningsperioderna månadsvis. Detta eftersom kunden alltid skickar materialet månadsvis till bokföringen. Läs mer om uppföljningsperioder här.
När kunden skickar materialet och det överförs till Procountor, kontrollerar programvaran samtidigt uppföljningsperioderna. Programvaran jämför slutdatumet för uppföljningsperioden, som måste vara samma som den sista dagen i månaden för det material som kunden skickat. Den aktuella uppföljningsperioden måste också vara öppen för att programvaran ska kunna uppdatera informationen till uppföljningsperioden.
Exempel: Om kunden skickar materialet för oktober 2022, kontrollerar programvaran om det finns en öppen uppföljningsperiod med slutdatum 31.10.2022. Om detta finns i öppet läge, ändrar programvaran statusen för den aktuella uppföljningsperioden till väntande.
Programvaran kontrollerar uppföljningsperioderna vid varje överföring. Så om du märkte att uppföljningsperioderna inte var i ordning, men nu är det, kommer problemet att lösas vid nästa materialöverföring. Tidigare material uppdateras inte efter korrigeringen. Programvaran uppdaterar alltid bara informationen för den aktuella skickade månaden.
Var hittar jag verktyget för uppföljning av material?
Du hittar uppföljningsverktyget i Procountors snabbinfo-vy. I programmet kommer du till den här vyn genom att trycka på kronikonen uppe till höger bredvid miljölistan. Snabbinfo-vyn visar alla miljöer där du är användare.
Vilken information om material är synlig?
I snabbinfo-vyn ser du information relaterad till uppföljningsperioder direkt under företagets namn. Du ser den öppna räkenskapsperioden, den senast stängda perioden, om material väntar och när kunden har skickat materialet.
Om en Procountor Solo-kund har skickat materialet, ändras uppföljningsperiodens status till väntar. I avsnittet väntande uppföljningsperioder visar programmet vilken månad materialet väntar eller om det finns flera material visas informationen Flera väntar. Detta fungerar som en indikation på att kunden har skickat materialet och att det väntar på åtgärder från bokföraren.
Fältet väntande perioder ändrad visar när din kund har skickat materialet, det vill säga när uppföljningsperiodens status har ändrats från öppen till väntar.
Kom ihåg att stänga uppföljningsperioden i slutet av bokföringen så att färdiga material inte lämnas i väntar-läge. Genom att stänga uppföljningsperioder kan du hantera vilka material som visas på denna lista.
Begränsning och sortering av sökresultat
Du kan begränsa informationen i listan för att lättare identifiera de kunder som har skickat material och vilka som är redo för bokföring.
Produktversionsbegränsning
Du kan begränsa listan genom att filtrera den efter produktversion om du vill granska listan baserat på programvarans produktversion.
Begränsning baserat på väntar-status
Du kan också begränsa listan baserat på uppföljningsperiodens status, vilket gör att du kan smalna av listan ytterligare och bättre identifiera de kunder som är redo att tas upp.
Sortering av företag på listan
Du kan också sortera miljöerna efter den senast ändrade väntande uppföljningsperioden, så att det senast levererade materialet visas högst upp på listan och det äldsta längst ner.
Du kan också kontrollera från listan vilka som inte har skickat material.
Listan fungerar också när du vill veta vilka som ännu inte har skickat material. På så sätt kan du använda listan för att kontakta de kunder som behöver påminnas.
Observera! Kontrollera alltid först att uppföljningsperioderna är korrekta i den aktuella miljön i Procountor och att informationen inte har uppdaterats på grund av att uppföljningsperioderna saknas.
Utvecklingsidéer?
Om du har idéer om hur funktionen kan förbättras ytterligare, vänligen skicka oss ett meddelande via kundtjänst. Vi tar gärna emot feedback om våra program och tar hänsyn till dem i vårt utvecklingsarbete.