Procountor Nyckel fungerar inte eller telefonen har bytts/kommit bort
Om din telefon, där Procountor Nyckel är installerad, har försvunnit eller om du har bytt telefon, gör så här:
1. Gå till Procountors inloggningssida (secure.procountor.com) och klicka på alternativet Problem med inloggningen.
2. Välj alternativet Problem med Procountor Nyckel och sedan Borttappad enhet/bytt enhet.
3. Ange ditt användarnamn och lösenord, varefter Procountor Nyckel-appen avaktiveras på alla dina enheter. Därefter kan du ladda ner appen till din nya telefon enligt instruktionerna för att aktivera Procountor Nyckel.
Ingen nätverksanslutning på telefonen
Procountor Nyckel kan inte användas i offline-läge. Om nätverkanslutningen på din telefon inte fungerar kan du tillfälligt använda växlande lösenord vid inloggning.
1. Gå till Procountors inloggningssida (secure.procountor.com).
2. Ange ditt användarnamn och personliga lösenord. Tryck på Nästa-knappen.
3. Välj Jag vill använda lösenordslistan istället. Om du saknar lösenordslista kan du beställa ett engångslösenord genom att klicka på länken Har du förlorat lösenordslistan? på inloggningssidan.
4. Ange engångslösenordet och tryck på Logga in.
Jag kommer inte ihåg PIN-koden eller den biometriska identifieringen i Procountor Nyckel fungerar inte
Om du inte kommer ihåg PIN-koden du ställt in i Procountor Nyckel eller om ansiktsigenkänning/fingeravtrycksigenkänning inte fungerar, kan du ta bort det användarnamn du ställt in i Nyckel.
1. Du kan ange PIN-koden felaktigt 5 gånger i Nyckel. Därefter meddelar Nyckel att inloggningen har avbrutits och du kan trycka på knappen Gå till startsidan i appen.
- Om den biometriska identifieringen (t.ex. ansiktsigenkänning) inte fungerar, kan du försöka identifieringen två gånger och därefter meddelar appen att identifieringen misslyckades. Tryck på knappen Avbryt och appen meddelar att inloggningen har avbrutits och du kan trycka på knappen Gå till startsidan.
2. På startsidan i Nyckel-appen tryck på Hantera konton.
3. Tryck på pilknappen till höger om det användarnamn som ska tas bort. Under användarnamnet visas knappen Ta bort konto, tryck på den för att avaktivera användarnamnet.
- När användarnamnet har tagits bort kan du gå tillbaka till Procountors inloggningssida och aktivera Procountor Nyckel igen enligt instruktionerna för att aktivera Procountor Nyckel.
Nyckel frågar efter QR-kod igen
Om Procountor Nyckel frågar efter QR-kod igen trots att appen tidigare har aktiverats framgångsrikt, kan detta åtgärdas på inloggningssidan.
1. Gå till Procountors inloggningssida (secure.procountor.com) och klicka på alternativet Problem med inloggningen.
2. Välj alternativet Problem med Procountor Nyckel och sedan Borttappad enhet/bytt enhet.
3. Ange ditt användarnamn och lösenord, varefter Procountor Nyckel-appen avaktiveras på alla dina enheter.
4. Ta bort Procountor Nyckel-appen från din telefon.
5. Därefter kan du installera appen igen enligt instruktionerna för att aktivera Procountor Nyckel.
Varför fungerar inte QR-kodens avläsning?
-
Kameran är avstängd för Procountor Nyckel-appen. Appen meddelar Fel: Procountor Nyckel kräver åtkomst till kameran. Tillåt detta i inställningarna.
-
Tillåt kameran för Procountor Nyckel i telefonens inställningar. Detta görs på olika sätt beroende på telefonmodell:
- Android-enheter, t.ex. Samsung: Gå till Inställningar > Säkerhet och sekretess > Behörighetshanteare > Kamera > Procountor Nyckel
- iPhone: Gå till Inställningar > Procountor Nyckel > Kamera
-
Tillåt kameran för Procountor Nyckel i telefonens inställningar. Detta görs på olika sätt beroende på telefonmodell:
- Nyckel-appen är inte uppdaterad.
- Det är bra att uppdatera appen till den senaste versionen via telefonens appbutik.
- Om ovanstående alternativ inte hjälper, ta bort appen från din telefon och installera den igen.